Østerport Station


Østerport stations bygning. Da man var usikker på stationens placering valgte man at opfører et bindingsværk så det let kunne flyttes


Østerport Station.

Intro

I 1897 åbnede Kystbanen fra København til Helsingør ved anlægget af banestykket Klampenborg-Snekkersten. Baneforbindelsen til Helsingør fra 1864 gik via Hillerød. Fra Hovedbanegården gik forbindelsen uden om byen til Hellerup...

I 1897 åbnede Kystbanen fra København til Helsingør ved anlægget af banestykket Klampenborg-Snekkersten. Baneforbindelsen til Helsingør fra 1864 gik via Hillerød. Fra Hovedbanegården gik forbindelsen uden om byen til Hellerup. Derfor byggede man i 1897 også Østerbro Station (Østerport) med bane til Hellerup. Kystbanen blev dermed strækningen Østerport-Helsingør. Østerport station blev tegnet af DSB's overarkitekt H. Wenck i nationalromantisk stil. Stationen var ved anlæggelsen en sækstation, det vil sige, at alle togene kørte ind og ud ad samme ende. ''Midlertidig station blev permanent'' Fra begyndelsen var det usikkert, om stationen kunne blive liggende på samme sted. Den blev derfor opført i bindingsværk, så den let kunne flyttes. Man havde ganske vist en plan om at anlægge en såkaldt boulevardbane - en underjordisk baneforbindelse gennem København fra en ny hovedbanegård. Men det havde man talt om i så mange år, at ingen rigtig troede på det. Boulevardbanen åbnede da også først i 1917 med forbindelse fra Hovedbanegården over Vesterport og Nørreport stationer til Østerport gennem de murbuer, der bærer stationen. Hermed ophørte Østerport med at være Kystbanens sydlige endestation. Siden har ingen talt om at flytte den midlertidige station.