Vesterport Station, København


Vesterport Station. Vesterport Station

Intro

Vesterport Station er resultatet af en lov fra 1930 om elektrificering af togene i København, S-togsbanen, som også medførte, at nye stationer blev bygget, blandt andet Vesterport. De nye stationsbygninger blev opført af overarkitekt ved De Danske Statsbaner, K. T. Seest...

Vesterport Station er resultatet af en lov fra 1930 om elektrificering af togene i København, S-togsbanen, som også medførte, at nye stationer blev bygget, blandt andet Vesterport. De nye stationsbygninger blev opført af overarkitekt ved De Danske Statsbaner, K. T. Seest. Husene blev holdt helt i funktionalismens ånd - enkle, praktiske, uden overflødig pynt og med hver sin karakteristiske farve. Udover Vesterport Station er flere af Seests stationsbygninger endnu bevaret. Eksempelvis Nørrebro, Ordrup og Nordhavn Station. ''Rulletrapper til de moderne'' Vesterport Station blev bygget i 1934 og fulgte de nyeste tendenser. Stationsbygningen var i jernbindingsværk med pudsede mure og stålvinduer. Mod gaden lå en rummelig indgang mellem to lave, buede facader med store, gennemgående vinduesbånd, der rundhåndet udstillede de mange kioskvarer, der kunne købes indenfor. Det var en ny og moderne salgsteknik i 1930’erne. Billetsalget var praktisk placeret lige indenfor på vejen til perronen, og lidt længere inde lå venterum og bar. Stationsbygningen, der ligger i gadeplan, blev forbundet med den lavtliggende perron i banegraven med et overdækket trapperum. Her var der både en almindelig trappe og den første rullende trappe på en dansk station. Trappen rullede skiftevis opad og nedad. Alt var lagt an til en nem og behagelig rejse.