Vedersø Kirke



















Intro
Vedersø Kirke er opført ca. 1150 og indviet til skytternes værnehelgen Skt. Sebastian. Kaj Munks digterkollega, Hans Kirk, skriver i sin bog ’Danmarksrejsen’, at Vedersø Kirke er en almindelig forblæst vestjysk kirke uden nogen pragt.
Når vi ser os om, må vi sande rigtigheden heraf.
Kirken er især kendt for Kaj Munks grav, der ligger ved korgavlen. Kaj Munk var sognepræst i Vedersø fra 1924 til han 4. januar 1944 blev ført bort og skudt af Gestapo.''
''Krucifikset … korsets 4 ender: Lukas med oksen
Mattæus med løven
Johannes med ørnen
Markus med englen
Rundt om korsets planker er der knopper eller blomster. Symboliserer korsets træ som livets træ.
Øverst 4 knopper … de 4 evangelister
Tværplanken 12 knopper … de 12 apostle
Den nederste planke: 14 knopper = Via Dolorosa, hvor Jesus gik med korset. Hver af de 14 knopper symboliserer de 14 hvilestationer til Golgata.
Solskiven bag Jesus` hoved er opstandelsens lys.
''Stenhovedet på nordmuren til højre for døren:''
'' ''
Det formodes, at hovedet er en gengivelse Vidar, som har givet navn til Vedersø. Vidar var søn af Odin. Under Ragnarok dræbte Vidar Fenrisulven. Vidar var brugte ikke mange ord. Derfor kaldes han også Vidar den Tavse.
(Kaj Munk: det er let at tale med en vestjyde … i det meste af samtalen drejer det sig om at tie stille).
'' ''
''Den gamle herskabsstol, orgelpulpituret:''
Jesu Bjergprædiken … Forklarelsens Bjerg … Himmelfarten … Pinsen (Helligåndens udbredelse).
''Prædikestolen:''
Fra ca. 1615.
4 billedfelter … de 3 vender ud mod kirkerummet og er synlige for enhver. Det 4. vender ind mod muren. Det forestiller en udslidt okse med løsnet hovedtøj. Henviser til Paulus` Første brev til en af apostlens kendteste medarbejdere Timoteus kap. 5 v. 18: ''Thi skriften siger: Når en okse tærsker, må du ikke binde munden til på den, og: En arbejder er sin løn værd.''
Et gennemgående motiv i alle 4 billeder er gåsetrækket. I tre af felterne er der 6-7 gæs i en række. I det fjerde felt flyver gæssene i kileform, som vi kan opleve at se det, når de trækker.
Under kanten står på græsk vers 11 i Paulus` Første brev til Korinterne: ''Hvis jeg nu ikke er inde i sproget, vil jeg stå som en fremmed for den, der taler, og den, der taler, som en fremmed over for mig''.
''Tympanonet over kvindedøren i nordsiden''
'' ''
Over kvindedøren er i murværket indsat et tympanon. I de græske og romerske templer er de som regel trekantede. Tympanonet her udgøres af den ene halvdel af en rundformet sten, hvis diameterlinje følger den øverste vandrette dørkarm.
Betragter man figurerne, er det let at få øje på et hjulkors og på 2 løver, hvor den ene er rasende og viser tænder, mens den anden er glad og logrer med halen. Mellem de to rovdyr står et menneske – og det ser ud, som om dette menneske står på 3 ben.
Personligt tolker jeg motivet som Daniel i løvekulen.
Men det kan godt være, at det er for let at komme om ved det.
Hjulkorset kan godt være et soltegn, som kendes på mange helleristninger fra den hedenske bronzealder. Mennesket mellem løverne er så en mand, der symboliserer frugtbarhed, hvor det mellemste ben er et erigeret kønslem. Men figuren kunne også være asken Yggdrasil, det hellige verdenstræ, hvis 3 rødder går ned til 1) Urds brønd hos aserne, 2) Mimers brønd hos jætterne (Mimer vogtede og øste af sin brønd visdommen) og 3) til brønden Hvergelmir i Niflheim, der er tågeverdenen, hvor Hel boede.
''Altertavlen''
'' ''
Midterparti: … Nadverens indstiftelse.
Topfeltet; … Korsfæstelsen på Golgata.
Disciplen i den blå kappe er Judas, som forrådte Jesus.
''Mindepladen''
'' ''
Kaj Munks yndlingssalme:
''Jeg venter dig, Herre Jesus, til dom, / hvert øjeblik jeg ser mig om. / Hastig du komme kan og brat/ i hver en time ved dag og nat. / Lad brænde mit hjertes lampe beredt / i tro, i håb og i kærlighed. /Jeg sover eller våger, da være jeg din, / jeg lever eller dør, da være du min! / Og når du kommer, kom mild og blid, /''
''Og gør mig salig til evig tid!''
(Den tidligere salmebog oplyste, at bønnen her muligvis var skrevet af digteren Anders Sørensen Vedel. Nr. 269 i vor tids salmebog).
________________
Den romanske kirke har bevaret flere oprindelige detaljer, bl.a. tympanon med løverelieffer over norddøren. En oprindelig korbuekrag ten med planteornamentik er indmuret i tårnets underdel. tårn, våbenhus og kapel mod syd er tilføjet sent i middelalderen. Under sandflugtslag på kirkegården er der fundet spor af en jernalderboplads. På kirkegårdens nordvestre hjørne findes »det våde øje» en udhulet sten, hvor der står vand, som efter sigende aldrig tørrer ud og i gamle dage havde helbredende kraft. Stenen er i virkeligheden en stor morter fra jernalderen.
''Vedersø kirke''
Hind hr., Ringkøbing amt, Ribe stift. Nordvestjylland. Kirken var viet til Sankt Sebastian i middelalderen, Sebastian beskyttede bl.a. mod pest. Kor og skib er opført o.1200 af granitkvadre, koret over dobbeltsokkel med karnis over skråkant, skibet over skråkantsokkel. I tårnets sydmur ses en sokkelsten med et slangeornament i kraftigt relief, i tårnets nordmur ses en sokkelsten med rankeværk i kraftigt relief og en ornamenteret kvadersten i ret lavt relief, de to sokkelsten i kraftigt relief kan muligvis være tidligere korbuekragsten eller karmsten til portaler, kvadren med lavt relief kan muligvis være en romansk gravsten. I skibets nordmur ses en kvader med en udhugning og fire cirkelformede fordybninger på en skråtstillet række, det er muligvis et stenhuggermærke, som fortæller, hvilken stenhugger, der har udført arbejdet.
Den oprindelige kirke var 20 meter lang med 4,3 meter høje mure, skibets vestgavl var 7,3 meter høj. Vinduerne sad højt og var ret små, et vindue i korets nordmur og et vindue i skibets nordmur er bevaret. I 1300-tallet styrtede koret ned men blev genopbygget af de gamle kvadre samt utilhuggede marksten og teglsten.
Tårn, våbenhus og kapellet mod syd er opført i sengotisk tid af teglsten.
I 1474 var kirken i så dårlig stand at et afladsbrev lover alle, der beder i kirken (og betaler) får 440 dages aflad. I afladsbrevet nævnes, at kirken var viet til Sankt Sebastian. Muligvis har det været opførelsen af tårnet og de øvrige tilbygninger som skabt behov for flere penge. Tårnets gavle har højblændinger, hvoraf de to midterste indeholder glamhuller, under blændingerne ses en savtaksfrise. Kapellet mod syd var oprindelig et dobbeltkapel med hvælvinger, men på et tidspunkt er hvælvingerne, og i begyndelsen af 1800-tallet blev den vestlige del nedrevet. I skibets sydlige murværk og i sydkapellets vestmur kan man se de tilmurede bueslag fra vestkapellets hvælvinger, til udfyldningen har man bl.a. benyttet gamle kvadersten. Sydkapellet har fungeret som gravkapel for adelige efter reformationen, i 1800-tallet blev kisterne fjernet.
Tårnet blev istandsat i 1700-tallet, bl.a. udgravede man en gravkælder, hvor familien Linde til Åbjerg blev begravet, Linde var på det tidspunkt kirkens ejere. Kirken blev istandsat i 1956.
Oplysningerne stammer bl.a. fra heftet Vedersø Kirke skrevet af Eigil Holm og udgivet af Vedersø kirkes menighedsråd på Eigil Holms forlag 2004 ISBN 87-89446-34-8.
Kirken er især kendt som Kaj Munk's kirke. Kaj Munk (1898-1944) blev født i Maribo og kom i 1924 til Vedersø som præst. Under den tyske besættelse talte han mod det tyske regime og samarbejde med besættelsesmagten, enten i kommentarer til evangeliske tekster eller blot ved kraftige betoninger under oplæsninger af dagens tekst. Han talte mod "at stille sig til rådighed for uretten, enten det sker af fejhed, griskhed eller tossegod føjelighed." Kaj Munk blev skudt af en tysk terrorgruppe på Hørbylunde Bakke ved Silkeborg natten mellem 4. og 5.januar 1944. Kaj Munk ligger begravet ved korgavlen, på graven står en natursten blot med indskriften "Kaj Munk."
Til venstre for Kaj Munk ligger hans hustru Lise, som døde i 1998, til højre ligger hans søn Helge, som døde i 1986.
På kirkegården ligger Maria Sand begravet, hun døde i barselssengen i 1925, hendes skæbne inspirerede Kaj Munk til skuespillet "Ordet" om dødeopvækkelse.
Over norddøren har man indvendigt opsat en tympanon, som oprindelig har været opsat udvendigt over nord eller sydportalen, på denne tympanon ses to løver omkring Livets træ. Til højre for døren ses en kvader med et hoved. Kirken har overalt fladt bjælkeloft. Korbuen er udvidet. Alteret af granitkvadre stammer formodentlig fra den oprindelige kirke, i alterbordet findes en helgengrav, hvor der stadig er bevaret en blykapsel med et relikvie, et lille stykke stof. Altertavlen fra o.1700 har skriftsteder og i storfeltet et maleri af N. Jørgensen fra 1866, i topfeltet ses et maleri fra o.1700. I 1917 blev N. Jørgensens maleri erstattet af et maleri af Harald Munk, i 1984 blev N. Jørgensens maleri atter genindsat i altertavlen og Munks maleri ophængt i krypten under tårnet. Prædikestolen er fra 1615, felternes malerier er fra 1700-tallet, i et af felterne ses et kors med en seddel, hvorpå står flere store tal, en hånd med en fjerpen kommer ud af en sky og slår et rødt kryds over tallene, dette symbolisere menneskets synder, der blev udfriet ved Korsfæstelsen og slettet med Kristus blod.
Efter fjernelsen af de adelige kister i sydkapellet blev rummet åbnet mod skibet, men da man ikke kunne se alteret fra sydkapellet, åbnede man et kighul, så menigheden kunne se præsten fra sydkapellet. Mod vest ses et herskabspulpitur fra o.1750, her sad kirkens ejere fra Åbjerg under gudstjenesten. På pulpituret ses Lindes våben med et lindetræ på hvidt felt over en lindorm koblet med hustruen Ellen von Obelitz våben. I kirken ses et krucifiks fra 1400-tallet. I det romanske vindue i koret er indsat et glasmaleri fra o.1960 af den svenske kunstner Bo Beskou. I sydkapellet er ophængt en mindetavle over Kaj Munk med et salmevers af Anders Sørensen Vedel fra 1500-tallet.
Kirken har haft tre granitfonte, den ene blev overdraget til Ringkøbing museum i 1915, af en anden er kun bevaret kummen, som nu står i krypten under tårnet, på kummens sider ses arkader, denne kumme har været brugt som grisetrug på flere gårde i området. Kirkens nuværende granitfont har skælornamenter på kummen og firkantet fod med hjørnehoveder og halvcirkler på siderne. Ingen af disse fonte er ikke registreret i Mackeprang.