Tryghed/Moder og barn


Povl Søndergård, Tryghed/Moder og barn, 1956


Povl Søndergård, Tryghed/Moder og barn, 1956

Intro

Povl Søndergård. (1905 - 1986) Tryghed/Moder og barn, 1956 Med kærlighed og omsorg fører moderen barnet frem, så han selvstændig og energisk kan indtage fremtiden

Povl Søndergård. (1905 - 1986)
Tryghed/Moder og barn, 1956
Granit

Placering: Risingskolen, Risingsvej 25

Som titlen indikerer er motivet den tryghed, den gode moder er garant for. Med kærlighed og omsorg fører hun barnet frem, så han selvstændig og energisk kan indtage fremtiden. Skulpturen skildrer ikke et nært forhold mellem moder og barn, men skildrer netop kvinden/moderens rolle, som den der gennem opdragelsen gør barnet klar til livet.

Op gennem 1930'erne var det blevet udbredt, gennem skildringen af almindelige, handlekraftige mennesker i samtidstøj, at iscenesætte den fremherskende fremtidstro. Povl Søndergård bidrog også selv til denne bølge med en række skulpturer af fremadskridende mænd og skulpturen her ligger i forlængelse af denne tendens.

Ny Carlsbergfondet købte skulpturen i 1956, og skænkede den i 1958 til Risingskolen


Povl Søndergaard. (1905-1986)
Povl Søndergaard havde først været i stenhuggerlære, siden arbejdet som svend for Svend Rathsack på Søfartsmonumentet på Langeline, for derefter at gå på Kunstakademiet. I hans tidlige værker var han meget inspireret af Kai Nielsens frodige udtryk, men udviklede senere sit eget mere naturlige udtryk. I 1930’erne formår han med sine skulpturer af kraftfulde, fremadskridende mænd og kvinder at indfange tidens forkærlighed for skulpturer, der udtrykker en optimisme og fremtidstro. Efter 2. verdenskrig udførte han flere mindesmærker for krigens ofre.