Tjæreborg Rejser


11 cm. lang emblem af forchromet metal. Skriftbånd i silhuet: "Scandinavian Express" Blev båret af pastor Krogagers guider på selskabets første ture - inden selskabet ændrede navn til "Tjæreborg Rejser".


Tidlige rejsebrochurer fra Tjæreborg-bureauet


Tidlige brochurer fra Tjærebor Rejser.


Billede fra Tjæreborg-ferie på Tenerife

Intro

I 1950 arrangerede præsten i Tjæreborg Eilif Krogager og en skolelærer en tur for to busser til Spanien for lokale folk. Men hurtigt går det op for Tjæreborgpræsten at danskerne er rejselystne og har mod på at se verden.

Efterkrigstidens Danmark og Vesteuropa oplevede i 1950’erne og 1960’erne et økonomisk boom, man ikke havde set mage til tidligere. Perioden var domineret af socialdemokratiske regeringer, som begyndte opbygningen af den moderne velfærdsstat, og den brede befolkning oplevede en betragtelig materiel velstand. Danmark integrerede sig mere og mere i den store verden – hvilket navnlig kom til udtryk da landet tilsluttede sig EF i 1973, men også kom til udtryk med opblomstringen af udlandsrejser. Velstanden betød at fritid, ferie, forbrugsgoder og underholdning blev væsentlige elementer i mange menneskers liv. I 1950 arrangerede præsten i Tjæreborg Eilif Krogager og en skolelærer en tur for to busser til Spanien for lokale folk. Men hurtigt går det op for Tjæreborgpræsten at danskerne er rejselystne og har mod på at se verden. I løbet af 1950’erne udvides sortimentet til mange flere lande, og i årtiets sidste år suppleres busturene med flyrejser. Tre år senere – i 1962 - er Krogager medstifter af flyselskabet Sterling Airways. Under skiftende navne vokser rejseselskabet som med tiden også bygger hoteller og beskæftiger flere tusinde ansatte. Rejseselskabets stifter Eilif Krogager fastholdt indtil han blev 61 sin præstegerning og insisterede på at rejseforretningen foregik ved siden af. Som eksempel kan nævnes, da Krogager i 1965 købte sit første jetfly - en Super Caravelle - til Sterling Airways for 30 millioner kroner. Det var første gang i verden at et charterselskab investerede så mange penge i et jetfly, men Tjæreborg-præsten måtte alligevel aflyse sin deltagelse i modtagelsen af flyet, fordi han skulle passe sin konfirmationsforberedelse. Tjæreborg rejser var ikke alene på det danske rejsemarked. Mest kendte konkurrent er nok Spies Rejser, stiftet af Simon Spies i 1956, og sammen var de to selskaber førende i hele Nordeuropa gennem mange år. Samtidshistorikeren Paul Hammerich skrev i sin Danmarkskrønike, at "Ferie-entreprenører som Krogager og Spies fattede tidligt, at fritidens voksende tomrum ikke alene kunne udfyldes efter de klassiske metoder ved at spille canasta, bytte koner, køre på knallert eller tælle kalorier. Deres opskrift var, at folk skulle bruge deres penge, mens de brugte deres fritid." I 1989 blev Tjæreborg Rejser købt af Spies Rejser og har siden undergået en række ændringer, så resterne af selskaberne nu hører under et britisk rejseselskab. Året før opkøbet af Tjæreborg havde den danske rejsebranche oplevet et rekordstort salg af charterrejser (1,5 mio). I 2015 blev der i Danmark solgt omkring 1 mio. charterrejser, de fleste gik til Sydspanien og De Kanariske Øer.