Storebæltsbroen
Storebæltsbroen. Storebæltsbroen
Intro
Storebæltsforbindelsen er i alt 18 kilometer lang. Hængebroen har et brospænd på 1624 meter. Den bliver båret af 254 høje tårne og har en frihøjde over vandoverfladen på 67 meter...
Storebæltsforbindelsen er i alt 18 kilometer lang. Hængebroen har et brospænd på 1624 meter. Den bliver båret af 254 høje tårne og har en frihøjde over vandoverfladen på 67 meter.
Før Folketinget besluttede at anlægge af Storebæltsforbindelsen i 1986, havde en lang række forslag, kommissioner og projekter været i spil. Tre danske ingeniørfirmaers kom med et forslag allerede i 1936-37. Storebælts- og Øresundsbroer skulle knyttes til et nationalt motorvejsnet. I 1948 blev der nedsat en Storebæltskommission. I 1973 blev styrelsen Statsbroen Storebælt etableret. Det var meningen, at en forbindelse skulle bygges, men besparelser på statsbudgettet lukkede styrelsen i 1978. Det var først i 1986, da økonomien havde det bedre igen, at blev forbindelsen vedtaget.
''Kampen for en verdensrekord''
Da arbejdet med Storebæltsforbindelsens østbro begyndte i 1987, var det var meningen, at hængebroen over Østerrenden skulle sætte verdensrekord med sit brospænd på 1624 meter. Desværre døde rekordambitionerne hurtigt. I 1988 begyndte japanerne at arbejde på Akashi-Kaikyo-hængebroen. Broen var kortere end Storebæltsforbindelsen, men den fik et spænd på 1991 meter. Den japanske bro blev indviet tre måneder før Storebæltsbroen, og det er aldrig blevet til mere end en andenplads for den danske bro. Hvis Danmark havde været hurtigere på aftrækkeren, kunne det have blevet til en førsteplads.