Skuldelevspærringen


Havhingsten. Havhingsten vender hjem til Roskilde

Intro

På det sted i Roskilde Fjord, som kaldes Peberrenden, udgravede Nationalmuseet i 1962 fem vikingeskibe sænket på to meter vand. Skibene er bygget i perioden fra 1030 til 1080 og er formentlig sænket i to eller tre omgange fra lidt efter midten af 1000-tallet...

På det sted i Roskilde Fjord, som kaldes Peberrenden, udgravede Nationalmuseet i 1962 fem vikingeskibe sænket på to meter vand. Skibene er bygget i perioden fra 1030 til 1080 og er formentlig sænket i to eller tre omgange fra lidt efter midten af 1000-tallet. Skibene blev ved udgravningen benævnt vrag 1 til 6. Senere viste det sig, at Vrag 2 og 4 var dele af samme skib – det 28 meter lange langskib – så Vrag 4 eksisterer faktisk ikke. Allerede i vikingetiden var Roskilde en af landets vigtigste byer, og sejlspærringen skulle forhindre eller sinke overfald fra søsiden. ''Havhingsten sejler!'' De fem originale vikingeskibe er i dag konserveret, samlet og udstillet i Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Men her stopper historien ikke. I 2000-2004 rekonstruerede man på Vikingeskibsmuseets bådeværft Vrag 2 - det næstlængste langskib, vi kender. Skibet blev døbt Havhingsten fra Glendalough, fordi analyser af træ fra Vrag 2 viser, at det sandsynligvis blev bygget i Irland. Med rekonstruktionen af langskibet blev en ring sluttet, på den måde at alle fem vikingeskibe fra Skuldelev nu er rekonstrueret i fuld størrelse, og som en bådebygger i vikingetiden ville have bygget dem. Når skibene ikke er ude at sejle, ligger de til kajs i Vikingeskibsmuseets museumshavn, hvor man kan komme helt tæt på skibene. Om vinteren er de dog trukket på land, ligesom man gjorde det i vikingetiden.