Sabotage mod lokomotiver, 25.08.1943
Den sprængte maskine set fra værkstedet.
Rids over gerningsstedet. De røde tal viser hhv. pladsen hvor DSB-lokomotivet stod (1), pladsen med et løftet lokomotiv (2), en sprængt maskine (3), en lille drejebænk (4), en stor drejebænk (5), og hvor man fandt et kobberrør fra en tidsanordning (6).
Venstre cylinder på DSB's lokomotiv.
Højre cylinder på DSB's lokomotiv.
Hullet slået i det lokomotiv, der var løftet fra jorden.
Den sprængte maskine set fra løfteværkstedet.
Den lille drejebænk.
Den store drejebænk.
Kobberstykket fra "tidsblyanten", den anordning som sikrede en forsinkelse ved antændelse af ladningen.
Frihedsmuseets sabotagekartotek (FHM 24670)
Intro
Ved aktionen blev arbejderne holdt op, og 3 lokomotiver sprængt. Der blev anvendt 6 sprængladninger, som blev lagt hhv. ved lokomotivernes cylindre, på kedlen af et løftet lokomotiv, på en af remisens maskiner og ved 2 drejebænke...
Ved aktionen blev arbejderne holdt op, og 3 lokomotiver sprængt. Der blev anvendt 6 sprængladninger, som blev lagt hhv. ved lokomotivernes cylindre, på kedlen af et løftet lokomotiv, på en af remisens maskiner og ved 2 drejebænke. Eksplosionerne slog hul gennem kedlen, ødelagde maskinen og beskadigede drejebænkene. Der skete samtidig skade på bygningen, hvor bl.a. alle ruderne blev knust af trykket. En såkaldt tidsblyant, en anordning til at tidsindstille bomberne, af engelsk oprindelse blev fundet i løfteværkstedet.
18419
515732
Varde Vestbanegård (se rids)
Varde
63 Varde
DKP
DKP-gruppe
AS-63-226
KL-1452
Jens-Erik Andersen: En fremstilling af sabotagen juni 1942 - 29. august 1943, 1975, s. 155.