Sabotage mod det tyske skib Heisternest, 07.04.1941
Teknisk tegning over skibets kedelrum. De tre problematiske nødventiler er angivet med rødt.
Teknisk tegning som viser ventilens placering.
Frihedsmuseets sabotagekartotek (FHM 24670)
Intro
Efter at have ligget til ombygning på Aalborg Værft, tog skibet vand ind under og efter en prøvesejlads. Man fandt efterfølgende et indeklemt træstykke ved ventilerne, som tillod at vandet kunne løbe frit til maskinlasten...
Efter at have ligget til ombygning på Aalborg Værft, tog skibet vand ind under og efter en prøvesejlads. Man fandt efterfølgende et indeklemt træstykke ved ventilerne, som tillod at vandet kunne løbe frit til maskinlasten. Samtidig var en anden ventil blevet fejlbetjent, hvorfor der ligeledes løb vand til kedelrummet. Der var dog meget tvivl om det var sabotage eller ansvarsforsømmelse.
0
0
Under sejlads fra Aalborg Værft
Ålborg
48 Ålborg
AS-48-296
Niels Alkil: Besættelsestidens fakta, 2. bind, 1946.