Rutebilstationen i Sønderborg


Rutebilstationen set fra busholdepladserne.

Intro

Den gamle amtsbanegård i Sønderborg er et dansk hus, bygget af en ærketysker – et unikt vidnesbyrd om den tyske arkitekt- og kunstverdens store interesse for det gamle Danmark i årene op mod 1914.

I 1898 åbnede driften på de alsiske smalsporede amtsbaner, og samtidig indviedes den første amtsbanegård, der var i almindelig nordtysk murermesterstil. I 1911 var denne banegård blevet for lille og man så sig om efter en rigtig arkitekt. Valget faldt på Johann Theede i Kiel.

Amtsbanegården, der siden den sidste alsiske banes lukning 1962 har fungeret som rutebilstation, ser meget dansk ud. Det er ikke uden grund – bygningen er nemlig stort set en kopi af hovedbygningen på den danske herregård Hindsgavl ved Middelfart fra 1785. Især facaden mod Løngang er næsten identisk med Hindsgavls midterparti, prydet af pilastre og medaljoner samt kronet af en trekantfronton.

Bygningen står stadig meget velbevaret; kun er det slesvig-holstenske våben på facaden i 1920 udskiftet med det danske rigsvåben.


Men hvorfor nu et så dansk hus, bygget af en ærketysk arkitekt?

I hjemstavnsstil-bevægelsens interesse for byggetraditionen før 1850 kom mange tyske arkitekter også til at interessere sig for arkitekturen i den gamle helstat, Slesvig-Holsten og Danmark. I 1908 udkom to bøger Um 1800 og Zopf und Empire bei der Wasserkante (Rokoko og empire ved Østersøens kyster).
I begge bøger var der gengivet mange billeder af gamle bygninger i både Nordtyskland og Danmark – og i 1914 udkom i München en bog, der simpelthen hed Alt-Dänemark.
Trods den nationale modsætning var der altså i Tyskland en stor viden om gammel dansk arkitektur, og det var derfor nærliggende for Johann Theede at lade sig inspirere heraf, da han skulle bygge banegård i Sønderborg.