Rutebilsgaragerne Søhøj


Luftfotografi af garagerne ved Søhøj


Bussen ”Røde Orm” parkeret på Landevejen ved Søhøj under en pause ved endestationen. På køleren sidder billetkonduktør Verner Larsen

Intro

Danmarks første rutebil med fast køreplan startede i 1912 på ruten Tåstrup-Karlslunde-Køge. I 1919 købte bdr. Carl og Christian Nielsen ruten. Omkring 1930 fik bdr. Nielsen garage på ”Søhøj” i Karlslunde. Tre år senere overtog DSB ruten og brugte garagerne her frem til 1970.

Danmarks første rutebil med fast køreplan startede i 1912 på ruten Tåstrup-Karlslunde-Køge. I 1919 købte bdr. Carl og Christian Nielsen ruten. Omkring 1930 fik bdr. Nielsen garage på ”Søhøj” i Karlslunde. Tre år senere overtog DSB ruten. Chr. Nielsen blev driftsleder for busser, der afgik fra Valby, og broderen Carl blev leder af rutebilværkstederne i Valby. Nogle af busserne fik endestation og hjemsted på garageanlægget i Karlslunde. I 1950erne var antallet af busser omkring 12, og 25 DSB-folk var beskæftiget her, hvoraf de 15-20 var bosiddende i Karlslunde. Garagen havde plads til 2 mindre busser til 20 personer og 5-6 pladser til 30-40 personers busser. De større busser parkerede udenfor. Det var bl.a. ”Røde Orm”, datidens ledbus, og enkelte gange en todækkerbus, der var indført fra England i 1949. Omkring 1970 blev garageanlægget flyttet til Solrød str., hvor der blev lavet større garager til busser, der kunne rumme 50-60 passagerer. Herefter ophørte ”Søhøj” som garageanlæg. Beboelsen rummede to lejligheder for DSBs rutebilchauffører med familier. Bag beboelsen lå en stor grøn træbygning, indrettet til garager for DSBs rutebiler på linje 121: Karlslunde–Valby og Karlslunde-Tune–Valby, linje 126: Tåstrup–Karlslunde–Køge og linje 127: Karlslunde-Greve str.-Hundige–Kildebrønde–Tåstrup (med forskellige linjeføringer gennem årene). Karlslunde var således endestation for disse ruter og Søhøj således garager for busserne.

''Publiceret''