Roepigerne i Sakskøbing


Gottfred Eickhoff: Roepiger. Fotograf: Finn Egelund. Januar 2010.


Roepigerne. Postkort 1958

Intro

På torvet i Sakskøbing står Gottfred Eickhoffs bronzeskulptur ”Roepiger” opstillet 1940. Roepigerne er kan ses som som et monument over de landarbejdere fra bl.a. Polen, der arbejdede i roerne 1897-1929.

I 1935 fik Sakskøbings daværende borgmester Peter Petersen den idé, at lade Ny Carlsbergfondet bekoste et springvand til opstilling foran Sakskøbing rådhus. Dette blev dog ikke til noget, men borgmesteren arbejdede ihærdigt videre med sagen. Resultatet blev, at Ny Carlsbergfondets direktør V. Thorlacius-Ussing efter et besøg i Sakskøbing udså sig billedhuggeren Gottfred Eickhoff til at påtage sig opgaven med at udføre en skulptur til byen.
Det blev dog ikke pladsen foran rådhuset der fik en skulptur, men Torvet som man fandt mere velegnet. Det næste spørgsmål var at finde et passende motiv og det var Eickhoff selv, der inspireret ag egnens tilknytning til roedyrkningen og sukkerproduktionen valgte at skulpturen skulle være to roepiger. I et brev til borgmesteren i Sakskøbing skriver Eickhoff:" Naar jeg i oplandet saa roepigerne arbejde i det flade land, forekom det mig at være et baade karakteristisk og skulpturelt motiv - monumentale, sunde og kraftige skikkelser - der kunde fortælle om et Danmark vi alle holder af. Saadan kom motivet af sig selv til mig. Jeg syntes ogsaa, det var en fristende opgave at skabe et monument for kvinden - ikke for den eller den bestemte kvinde, men for den arbejdende kvinde her i landet."
"Roepiger" blev afsløret d. 10 august 1940.

En 58 cm høj skitse af skulpturen findes på Kunstmuseet i Sorø

Litt.henvisninger

Kunst og mindesmærker i Sakskøbing og omegn. Sakskøbing, 1996

Boyhus, Else-Marie: Roepiger. En skulptur af Gottfred Eickhoff. Af Else-Marie Boyhus og Marianne Saabye. Maribo, 1981.


Om kunstneren

Gottfred Eickhoff (1902-1982) var elev af bl.a. Harald Giersing og studerede senere hos billedhuggeren Charles Despiau i Paris, hvor han boede indtil 1933, ligesom han også foretog en 10 måneders langs studierejse gennem Ægypten, Tyrkiet og Grækenland. Det var denne rejse og hans interesse for den klassiske ægyptiske og græske kunst, der dannede baggrund for hans inspiration og udviklede hans stilart til en naturalistisk forenklet form, hvor især kvinder dannede baggrund for hans figurer, især landarbejderkvinder. Som kunstner blev ”Roepigerne” hans gennembrud. Eickhoff skabte udover en række figurer en række karakterfulde portræthoveder og var 1955-1972 professor ved Kunstakademiet.

Litt.henvisninger

Hald, Anne. Gottfred Eickhoff. Billedhuggeren og tegneren. Storstrøms Kunstmuseum, Maribo. 2000