Remiseanlægget ved Roskilde Station
Roskilderemise.jpg. Roskilde station. Lokomotivremisen. Tegning
Intro
I 1900 blev Roskildes oprindelige lokomotivremise ved Røde Port nedlagt. Den blev erstattet af en ny, der ligger vest for stationen. Det er en såkaldt rundremise. Remisen hedder sådan, fordi sporene stråler ud fra en central drejeskive...
I 1900 blev Roskildes oprindelige lokomotivremise ved Røde Port nedlagt. Den blev erstattet af en ny, der ligger vest for stationen. Det er en såkaldt rundremise. Remisen hedder sådan, fordi sporene stråler ud fra en central drejeskive. Remisen blev brugt til at opbevare og vedligeholde damplokomotiver. Den ældste bygning har otte spor og er i jernbindingsværk med gule sten og 14 meter lange spor. I 1900 blev der også opført nogle værkstedsbygninger og en funktionærbolig. I 1920 blev anlægget udvidet med en remise med fem spor og et vandrensningsanlæg. De to remiser er forbundet af en lille værkstedsbygning.
''Danmarks første lokomotiv''
Danmarks Jernbanemuseum i Odense vedligeholder og kører med historiske tog under navnet DSB Museumstog. For Sjællands vedkommende kommer damplokomotiverne fra Roskilde Remise. Fra toget kan man være heldig at se damplokomotiver stå opfyrede uden for remisen klar til at køre veterantog. I værkstederne bygger museet i perioden 2005-2010 en komplet køreklar kopi i fuld størrelse af Danmarks første lokomotiv. Det hed ODIN og blev leveret fra Manchester i 1846 til åbningen af Danmarks første jernbane København-Roskilde i 1847. ODIN blev hugget op allerede i 1864. Derfor bygger Jernbanemuseet nu en kopi. Der er ikke offentlig adgang til værkstederne og sporområdet. Færdsel her er, som på andre spor-områder, livsfarlig.