Odense Havn


Odense Havn. En af de få købstæder, der ikke er opstået ved kysten


Odense Havn, bebyggelse. Langs havnen opstod et tæt bebygget miljø

Intro

Odense er en af de få købstæder, der ikke er opstået ved kysten. Besejlingsforholdene til landets næststørste by var elendige. Med et af landets største statslige anlægsprojekter lykkedes det at skabe en havn for enden af en gravet kanal – en søvej på 8,5 km...

Odense er en af de få købstæder, der ikke er opstået ved kysten. Besejlingsforholdene til landets næststørste by var elendige. Med et af landets største statslige anlægsprojekter lykkedes det at skabe en havn for enden af en gravet kanal – en søvej på 8,5 km. Kanalhavnen blev en af landets største. Fra 1880’erne blev den udbygget med et nyt bassin, uddybet og rettet mod englandshandlen. Langs havnen opstod et tæt bebygget miljø med pakhuse, kulpladser og siloer – og et af landets største stålskibsværfter, anlagt i 1918 af A.P. Møller. Store dele af bebyggelsesmiljøet er stadig intakt. ''Odense bliver en havneby'' Det kæmpemæssige, manuelle arbejde var afsluttet i 1803. Danmarks eneste kanalhavn var inspireret af de engelske kanaler, men i modsætning til dem kunne Odense Kanal med tre meters dybde tage imod de fleste almindelige skibe i de danske farvande. Det var en triumf, da jagten Neptunus med en last af kalksten den 7. oktober 1803 som første skib gik ind i kanalen: ”Adskillige af egnens beboere var som passagerer ombord og sejlede med op til bolværket. Ved kanalens bredder tilråbtes det flagende skib et vedholdende hurra! Og fra flagbatteriet Marienborg saluteredes der med 9 kanonskud.” I 1805 lå der på et tidspunkt 12 skibe i det lille bassin – Odense var blevet en havneby.