Motorvejskryds ved Kolding Vest


Luftfoto. Motorvejsudfletningen ved Kolding (afkørsel 64)

Intro

Motorvejene fra Fyn og det nordlige Jylland mod Tyskland møder den nyere motorvej mod Esbjerg ved afkørsel 64. Det er i Koldings nordvestlige udkant. Trafikanterne kan skifte hurtigrute gennem et komplekst anlæg...

Motorvejene fra Fyn og det nordlige Jylland mod Tyskland møder den nyere motorvej mod Esbjerg ved afkørsel 64. Det er i Koldings nordvestlige udkant. Trafikanterne kan skifte hurtigrute gennem et komplekst anlæg. Skiftet mellem motorvejene kan foregå gennem den ældre del af anlægget, der er formet som et trekløver. Disse tre tilkørsler er fra 1971-1974. Men bilerne kan for eksempel også skifte retning i en stor rundkørsel med fordeling til seks veje. En af af dem er indfaldsvejen Ny Esbjergvej til Kolding. Rundkørslen er 1990’ernes nytænkning af, hvordan motorveje og andre veje kan forbindes. ''Geometri mellem motorvejene'' ”En avanceret geometrisk løsning,” kaldte Vejdirektoratet anlægget. Det skete ved indvielsen af strækningen mellem Kolding og Vejen på motorvejen til Esbjerg i 1998. Ordene tilfaldt anlægget omkring den store rundkørsel ved Kolding Vest. Rundkørslen var blevet udtænkt og anlagt til forbinde og fordele trafik i høj fart i samspil med det ældre trekløver af tilkørsler. Bilerne har kurs mod Nordjylland, Fyn, Tyskland eller Esbjerg via motorvej E20 og E45. Det geometriske anlæg fordeler også trafikken mellem Ny Esbjergvej, Birkedam og Stålvej i Kolding. Rundkørslen er lagt i niveau over motorvejene. Den spiller også sammen med et ældre anlæg af til- og frakørsler. E45 fører gennem Europa til Lissabon, mens E20 fører til færge- og eksporthavnen i Esbjerg.