Masnedsund Station


Stationsarealet med skinnerne til havnearealet og Kalvehavebanen


Masnedsund Station, gengivet på et postkort

Intro

Masnedsund station blev bygget i 1870, da sydbanen blev ført igennem til Vordingborg. Den var i funktion til 1937, hvor Storstrømsbroen og den nye Vordingborg station overflødiggjorde stationen i Masnedsund.

Siden BUKO rykkede ud af Masnedsund station har bygningerne rummet bl.a. callcenter og erhvervscenter.


Station i ingenmandsland
Før jernbanen kom, var Masnedsund ikke meget andet end et færgested og et engareal. Men i 1870 blev sydbanen åbnet med direkte forbindelse til København via Næstved og Roskilde.
Masnedsund skulle være endestation, og fik derfor en stor stationsbygning med tilhørende rangeringsareal. Oppe i Vordingborg fik man derimod kun en mindre station ved Aarsleffsvej.

Jernbanen behøvede meget personnel, og snart voksede bydelen Masnedsund op omkring stationen.

Nye forbindelser
I 1884 blev Masnedsundbroen indviet, og togene kunne nu føres over Masnedø. Herfra gik der færge til Falster. Masnedsund station vedblev dog at være hovedstationen.

Kalvehavebanen blev indviet i 1897. Det var en privatbane, der forbandt Kalvehave med Masnedsund. Hvor skinnerne fra sydbanen løb vest for stationen, var Kalvehavebanens spor ført øst om stationen.


Overflødiggjort af Storstrømsbroen
I 1937 åbnede Storstrømsbroen og den nye Masnedsundbro. Togene blev nu ført uden om Masnedsund station, der med et blev overflødig - i hvert fald som station.


I 1946 flyttede mejerivirksomheden BUKO til Masnedsund, og fik indrettet fabrikslokaler i den nedlagte stationsbygning. Fabrikken åbnede den 17. januar 1947, og blev med årene en af de største arbejdspladser i Vordingborg. Der blev udvidet med nye produktionshaller og fabrikken beskæftigede op til 250 medarbejdere.

Ta' BUKO til bords
BUKO producerede smelte- og flødeoste som fx rejeost og alpeost, og sloganet "Ta' BUKO til bords" blev landskendt. Der blev også produceret specialprodukter til eksport.

Lukning
Da BUKO flyttede til Masnedsund, var placeringen ideel: Midt i et mælkeproducerende landbrugsområde, velbeliggende i forhold til eksport sydpå og med egen togforbindelse lige til døren.
Men mælkeproduktionen flyttede til Jylland, og i år 2000 flyttede BUKO - nu en del af Arla-koncernen - også vestpå, og fabrikken i Masnedsund kom derfor til at stå tom.