Møntergården – Kulturhistorisk Museum


Museum Møntergården


Museum Møntergården

Intro

Møntergården er et kulturhistorisk museum, som ligger i karréen mellem Sortebrødre Stræde, Hans Mules Gade og Overgade på Østerbro. Udstillingsbygning fra 2013. Tegnet af arkitekterne Frank Maali og Gemma Lalanda.

''Lokation'' Møntergården er et kulturhistorisk museum i Odense, beliggende i karréen mellem Sortebrødre Stræde, Hans Mules Gade, Claus Bergs Gade og Overgade på Østerbro. Museet har officielt adresse i Møntestræde, som er et lille stræde der løber tværs gennem området. ''Kulturhistorisk Museum'' Museet er kulturhistorisk med fokus på Fyns historie. Det første der møder gæsternes blik, er det store røde æble af sorten Ingrid Marie, som svæver i loftet. Dette svævende æble er et poetisk vartegn for museet, og for hele øen, da det skal symbolisere det frugtbare Fyn. Æblet varsler begyndelsen på den kulturhistoriske fortælling om Fyn, en fortælling der begyndte for 10.000 år siden med den første kendte fynbo – Koelbjergkvinden. Gennem 11 tematiske nedslag føres publikum ud på en rejse gennem Fyns historie. Denne historie tager afsæt i begivenheder og personligheder, der har sat deres præg på Fyn. ''Arkitekternes vision'' Hvordan placerer man en moderne bygning blandt renæssance og 1800-tals bygninger? Denne udfordring påtog arkitektduoen Frank Maali og Gemma Lalanda sig. Missionen var at lave en bygning der ikke ville se malplaceret ud blandt de gamle bygninger i Møntergårdens museumskarré. Frank Maali forklarer med egne ord, hvordan fremgangsmåden har været: ”Den nye udstillingsbygning er ’placeret med pincet’ på et følsomt og særligt sted. Vi har derfor tænkt meget varsomt for at skabe et nyt bygningsensemble, der både har de ønskede funktioner og kan gå i dialog med stedet og med tiden. Den er blevet en del af en eventyrlig verden, der rummer Møntestrædes magi og gårdrummenes fredfyldte stemning.” ''Præget af kontraster'' Når man træder ind i bygningen, får man indtrykket af, at bygningen er præget af kontraster. Dette er fx kontrasterne mellem nyt og gammelt, lyst og mørkt, robust og sart. Det første man bliver mødt med i ankomstrummet, er en svær stålskærm, som ”skærer” sig gennem tre etager. Dette kan symbolisere en plov i jorden eller en spade, altså noget der griber fat. Derudover er dele af konstruktionen synlig, og der veksles mellem det fine og grove. Ifølge Frank Maali, skal denne vekselvirkning sørge for, at atmosfæren ikke bliver for anmassende. På denne måde ønsker arkitektduoen at bevare historien udefra, så den ikke forsvinder eller fortabes. Ligeledes er materialerne til bygningen, blevet nøje udvalgt med tanke på den historiske sammenhæng. Frank Maali understreger, at: ”Langhusene er udført med stålindrammede felter, der samtidig refererer til bindingsværk, som Fyn jo er kendt for. Felterne er udfyldt med teglsten, der er udført af ler fra Fyn, og på gavlene hænger stålplader, som er bemalet med farverne sort, mørk oxydrød og okker. Farver, der repræsenterer menneskets urfarver fra sod, blod og jord, men også farver, der findes i det gamle Møntergården.” ''Udstillingen bliver til'' De genstande man møder, når man går gennem udstillingsbygningen, er nøje udvalgt blandt museets store samling på omkring 260.000 genstande. Genstandene er blevet valgt ud fra to kriterier: 1) Genstanden skal være i sådan en stand, at den kan udstilles. 2) Genstanden skal kunne fortælle en historie om Fyn. Den største udfordring har dog været at udvælge, hvilken del af Fyns historie der skulle fortælles, da museet ligger inden med en enorm viden om netop dette emne. Derfor har der også været en række fravalg, da alt ikke kan komme med. ''En anderledes udstilling'' Museet ønskede at skabe en anden udstilling end den klassiske med skiftevis montre og plancher. Derfor skabte museet, i samarbejde med forskellige designer, en abstraktion over det bakkede fynske landskab, som slynger og bugter sig på udstillingens øverste etage. Scenografien består af firkantede steler af forskellige højder med patinerede metaloverflader og glasmontrer integreret på udvalgte steder. Øverst er stemningen lys og luftig, men i takt med at man bevæger sig ned på underetagen skifter stemningen. Stemningen går fra forår og fuglefløjt til aftenstemning og tung industri. Stelerne drypper nærmest ned fra loftet, som et modsat aftryk af overetagen. Udstillingen har hermed en meget markant og anderledes struktur end andre kulturhistoriske udstillinger. Læs mere om udstillingsbygningen her: [https://museumodense.dk/artikler/en-bid-af-fyn/ https://museumodense.dk/artikler/en-bid-af-fyn/] Ønsker du at vide mere om Møntergårdens udstillinger: [https://montergarden.dk/udstillinger/ https://montergarden.dk/udstillinger/] Køb billet her: [https://shop.museumodense.dk/dk/montergarden-entre https://shop.museumodense.dk/dk/montergarden-entre]

''Publiceret''