Lancaster III LM479 - Dejbjerg Englændergrav.


Intro
56.0015 N 8.4155 Ø
''[https://www.airmen.dk/p371.htm Airmen.dk:]''
”Natten til den 30. august 1944 overfløj næsten 600 britiske bombere Danmark under bombetogter til henholdsvis Königsberg ([http://da.wikipedia.org/wiki/Kaliningrad Kaliningrad] [http://www.findvej.dk/?latitude=54.87661&longitude=20.52246&zoom=6&maptype=3 her] og [http://da.wikipedia.org/wiki/Stettin Stettin] (Szczecin[http://www.findvej.dk/?latitude=53.61858&longitude=14.56787&zoom=6&maptype=3 her]).
Under returflyvningen fra Stettin blev Lancaster LM 479 skudt i brand af en tysk natjager og nedstyrtede ved Dejbjerg (omkring [http://www.findvej.dk/?latitude=56.00145&longitude=8.41553&zoom=8&maptype=3 her]). Hele besætningen omkom.
(Styrtet var omkring 700 m sydvest for Kjærgaard, Gribsvej 3, 6900 Skjern [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=15&maptype=3 her], overblik [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=13&maptype=3 her] og [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=10&maptype=3 her]. Kilde: Søren Sand Nielsen).
Efter at den tyske værnemagt delvis havde nedgravet de dræbte flyvere på nedstyrtningsstedet ved Dejbjerg Kjærgård, forespurgte sognepræst Hans Pedersen en tysk Hauptmann i Skjern om tilladelse til at give flyverne en kristen og anstændig begravelse. Den tyske officer mente, at RAF flyverne netop havde fået den begravelse, der var passende for dem.
Meget vred – og meget bedrøvet – meddelte sognepræsten derpå, at han nu på den danske kirkes vegne ville sørge for, at flyverne fik en kristen begravelse.
Sognefogeden i Dejbjerg ringede derpå til politimesteren i Ringkøbing, og denne sørgede for, at CBU folk under ledelse af kaptajn Kisbye kom til stede med spader, grebe, gasmasker og kister. Ligene af de 8 flyvere blev lagt i 4 kister, som derpå blev ført til Dejbjerg Kirkegård. Her havde folk fra modstandsbevægelsen gravet en stor fællesgrav.
Ved solnedgangstid den 14. september 1944 foretog sognepræst Hans Pedersen så begravelsen, der blev overværet af mange folk fra sognet medbringende smukke blomster – og af politimesteren fra Ringkøbing. Salmesangen var stærk og mægtig, og alle var meget bevægede, da sognepræsten foretog jordpåkastelsen på de 4 kister.
Da værnemagten fik nys om den illegale begravelse blev sognepræsten, sognefogeden og sognerådsformanden hentet til afhøring hos tyskerne i Stauning. De kom dog på fri fod igen efter nogle dages forløb.” (FAF) Se [http://www.airmen.dk/pdfs/c011foldDejbjergDA.pdf folderen ''Flyvergraven på Dejbjerg kirkegård''] fra [http://www.airmen.dk/amstart.htm Arne Mosgaard] med siderne 2-3-4-5-6-1 klar til udskrift.
Se [http://www.airmen.dk/p361-371.htm Operation 30 AUGUST 1944] - ruter og tab. Se'' [http://www.airmen.dk/lancaster-kv.htm Lancaster HW-R]'' og [http://www.airmen.dk/c011-lan.htm foto af overflyvning af] [http://www.airmen.dk/c011-lan.htm Dejbjerg Kirkegård] af [http://www.raf.mod.uk/bbmf/theaircraft/lancaster.cfm denne Lancaster] fra [http://www.raf.mod.uk/bbmf/ RAF BBMF].
Se også [http://www.airmen.dk/lancaster.htm Lancaster fotos].
8 flyvere.
_______________________
Dejbjerg Lokalarkiv:
Fra dette punkt 180 meter i nordlig retning blev natten til den 30. august 1944 Lancaster LM479 nedskudt af en tysk natjager. Hele besætningen på 8 mand omkom. I første omgang blev ligene begravet på stedet, men senere på sognepræstens foranledning begravet på Dejbjerg Kirkegård
”Nearly 600 British bombers flew over Denmark on the night before 30 August, 1944 on bombing raids to respectively Königsberg ([http://en.wikipedia.org/wiki/Kaliningrad Kaliningrad] [http://www.findvej.dk/?latitude=54.87661&longitude=20.52246&zoom=6&maptype=3 here] and Stettin ([http://en.wikipedia.org/wiki/Stettin Szczecin] [http://www.findvej.dk/?latitude=53.61858&longitude=14.56787&zoom=6&maptype=3 here]). During the return flight from Stettin Lancaster LM 479 was hit and caught fire from a German night fighter and crashed at Dejbjerg (about [http://www.findvej.dk/?latitude=56.00145&longitude=8.41553&zoom=8&maptype=3 here]).
All of the crew perished. (The crash was about 700 m south west of Kjærgaard, Gribsvej 3, 6900 Skjern [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=15&maptype=3 here], overview [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=13&maptype=3 here] and [http://www.findvej.dk/56.00376,8.38711?zoom=10&maptype=3 here]. Source: Søren Sand Nielsen)
When the German Wehrmacht partially had dug the killed airmen down on the crash site at Dejbjerg Kjærgård vicar Hans Pedersen asked a German Hauptmann (Captain) in Skjern for permission to give the airmen a Christian and decent burial. The German officer´s view was that the RAF airmen just had had the burial suitable to them.
Very angry – and very sorrowful – the vicar then announced that he on behalf of the Danish church would see to that the airmen could have a Christian burial.
The sheriff in Dejbjerg then called the police commissioner in Ringkøbing who arranged that people from the Civil Defence lead by Captain Kisbye came to the site with spades, forks, gasmasks and coffins. The bodies of the 8 airmen were laid in 4 coffins, which then were taken to Dejbjerg Churchyard. Here people from the resistance movement had dug a big common grave.
At sunset on 14 September, 1944 vicar Hans Pedersen then held the funeral attended by many people of the parish, who had brought beautiful flowers – and by the police commissioner from Ringkøbing. The singing of hymns was strong and mighty, and all were very moved, when the vicar officiated at the graveside ceremony by sprinkling earth 3 times on each of the 4 coffins.
As the Wehrmacht got wind of the illegal burial the vicar, the sheriff and the chairman of the parish council were taken to interrogation at the Germans in Stauning. However, they were released again after some days.” (FAF) See the [http://www.airmen.dk/pdfs/c011foldDejbjergEN.pdf folder ''Royal Air Force graves Dejbjerg''] from [http://www.airmen.dk/amstart-e.htm Arne Mosgaard] with the pages 2-3-4-5-6-1.
See ''[http://www.airmen.dk/lancaster-kv.htm Lancaster HW-R] ''and [http://www.airmen.dk/c011-lan.htm photo of flypast of'' ''Dejbjerg Churchyard] by [http://www.raf.mod.uk/bbmf/theaircraft/lancaster.cfm this Lancaster] from [http://www.raf.mod.uk/bbmf/ RAF Battle of Britain Memorial Flight].
See [http://www.airmen.dk/p361-371.htm Operation 30 AUGUST 1944] - routes and losses. and ''[http://members.shaw.ca/johnchalmers/LM479/ The Last Flight of Lancaster LM479 - Remembered in Denmark]'' by John J. Chalmers.
Also [http://www.raf.mod.uk/history/bombercommandno101squadron.cfm Bomber Command No. 101 Squadron], [http://www.156squadron.com/101default.htm 101 Squadron RAF], [http://www.raf-lincolnshire.info/ludfordmagna/ludfordmagna.htm RAF Ludford Magna] at [http://www.raf-lincolnshire.info/index.htm RAF-Lincolnshire-info] and the modern [http://www.raf.mod.uk/rafbrizenorton/aboutus/101squadron.cfm 101 Squadron].
This [http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster Lancaster] - see [http://www.airmen.dk/lancaster.htm photos] - took off from [http://en.wikipedia.org/wiki/Ludford,_Lincolnshire RAF Ludford Magna].
It had a [https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin Rolls-Royce Merlin] variant 38 engine produced by Packard in the U.S.A. - see [https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Rolls-Royce_Merlin_variants List of Rolls-Royce Merlin variants]. (Source: [http://www.rafmuseum.org.uk/london/ The RAF Museum, London])
8 airmen.
[https://www.youtube.com/watch?v=0t1HnYk28jM&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=0t1HnYk28jM&feature=youtu.be]
Kopier tekst