Kystvejen


Kystvejen. I 1930'erne var Strandvejen en af de mest moderne veje

Intro

Strandvejen blev udbygget og delvist nyanlagt i årene 1936-37. Flere af flere af øresundskystens kommunale vejvæsener stod for arbejdet. I dag er Strandvejen både en vigtig indfaldsvej til København og en idyllisk turvej langs øresundskysten...

Strandvejen blev udbygget og delvist nyanlagt i årene 1936-37. Flere af flere af øresundskystens kommunale vejvæsener stod for arbejdet. I dag er Strandvejen både en vigtig indfaldsvej til København og en idyllisk turvej langs øresundskysten. Strandvejen var en af 1930’ernes mest moderne veje i op til 27 meters bredde. Vejen fører fra Skovshoved langs kysten direkte i vandkanten op til Klampenborg. Så gik den vest om Tårbæk og som omfartsvej vest om Humlebæk. Det første stykke fra Hellerup til Charlottenlund kunne man ikke føre langs kysten på grund af Tuborg Bryggeri og tæt villabebyggelse. ''Fremtidens vej'' Fra 1903 var der lovforbud mod bilkørsel ad den gamle, smalle strandvej på søndage. De, der ville til Klampenborg Dyrehave eller Bakken, måtte tage tog eller hestevogn. Den nye moderne vandstrandvej, som den blev kaldt, passede bedre til rigmandsvillaerne. Alligevel jublede villaejerne ikke over at få en bred vej mellem dem og vandet. Vejen blev anlagt samtidig med Arne Jacobsens Bellevue Strandbad, Bellavista boligkarreerne og Bellevue Teatret ved Klampenborg. Bygningerne var i skinnende hvid, stilren funktionalistisk stil. Hvad var bedre end en tur en varm sommerdag i åben bil ad betonvejen til det nye strandbad fyldt med badende mennesker? Skulle man tanke op, kunne man stoppe ved Arne Jacobsens modernistiske tankstation ved Skovshoved Havn.