Kunsten Museum of Modern Art Aalborg (Nordjyllands Kunstmuseum)
KUNSTEN - Museum of Modern Art. Alvar Aaltos funktionalistiske museumsbygning set fra skulpturparken fra vest
Konkurrenceskitse. På Aaltos skitse af museet ses hvordan arkitekterne har arbejdet med lyset. Set fra vest
Intro
Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg hedder i dag ”Kunsten Museum of Modern Art Aalborg”. Det er tegnet af de finske arkitekter Alvar og Elissa Aalto sammen med den danske arkitekt Jean-Jacques Baruël. Museet er et hovedværk i dansk arkitekturhistorie...
Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg hedder i dag ”Kunsten Museum of Modern Art Aalborg”. Det er tegnet af de finske arkitekter Alvar og Elissa Aalto sammen med den danske arkitekt Jean-Jacques Baruël. Museet er et hovedværk i dansk arkitekturhistorie. Det er den eneste bygning i Danmark af den verdenskendte modernistiske arkitekt Alvar Aalto. Han vandt arkitektkonkurrencen allerede i 1958, men økonomiske problemer forsinkede byggeriet, der først stod færdigt i 1972. Tiden var på det tidspunkt løbet fra det eksklusive og dyre bygningsværk. Derfor var kritikken mod museet hård. Man mente det var for elitært og borgerligt.
''En lysmaskine''
“Hvad akustik er for en koncertsal, er lyset for et kunstmuseum.” Under denne titel indsendte Alvar Aalto og hans hustru deres forslag til konkurrencen om et nyt kunstmuseum i Aalborg. Hele museet er da også kendetegnet ved, at det er lyset, der er rumskabende. Med forskellige reflektorskærme og et lyst materialevalg reflekteres og dirigeres lyset rundt i museets udstillingsrum. Lyset reflekteres i skærme, plader, lofter, vægge og gulve. På den måde opblødes lyset og kan tilpasses efter verdenshjørnerne. De unikke konstruktioner gør museet til en virtuos ‘lysmaskine’. Udstillingsrummene har forskellige muligheder for belysning alt efter kunsten, der udstilles. Nogle rum har diffust ovenlys, mens andre har hårdt sidelys. Fælles for alle rum er, at de ændrer karakter sammen med tidspunktet på døgnet og årstidernes gang.
''Træ til mennesket''
Den finske arkitekt Alvar Aalto er kendt som en af den modernistiske arkitekturs største mestre. Men det er formodentligt som designer, at de fleste har stiftet bekendtskab med ham – måske helt uden at vide det. I 1930’erne udviklede Aalto en ny lamineringsteknik, der gjorde det muligt at presse træet til nye organiske former. Målet var at kunne bruge træet som materiale uden at miste træets struktur og holdbarhed. Ved denne frihed blev det muligt at gentænke tidens nye formmæssige landvindinger. Nu kunne koldt stål vælges fra og det varme træ til. Som Aalto selv formulerede det i 1940: ”Stål og krom er ikke tilfredsstillende ud fra et menneskeligt synspunkt.”
De designmæssige resultater af Aaltos arbejde med træet er mange. Fælles for Aaltos træmøbler er en enkel, men raffineret formgivning, der er i harmoni med træet som materiale. Det gælder for eksempel den legendariske trebenede taburet Stool 60, som Aalto tegnede i 1932-33 til biblioteket i Viipuri, Finland. Den enkle, solide og stabelbare taburet er muligvis det mest kendte Aalto-design. Den produceres stadig af firmaet Artek, som Aalto selv var med til at grundlægge. I Danmark er taburetten stadig flittigt brugt i både private hjem og offentlige bygninger. Så selv om du ikke kender Aalto, kan du meget vel have siddet på hans taburet.
''Træ til mennesket''
Den finske arkitekt Alvar Aalto er kendt som en af den modernistiske arkitekturs største mestre. Men det er formodentligt som designer, at de fleste har stiftet bekendtskab med ham – måske helt uden at vide det. I 1930’erne udviklede Aalto en ny lamineringsteknik, der gjorde det muligt at presse træet til nye organiske former. Målet var at kunne bruge træet som materiale uden at miste træets struktur og holdbarhed. Ved denne frihed blev det muligt at gentænke tidens nye formmæssige landvindinger. Nu kunne koldt stål vælges fra og det varme træ til. Som Aalto selv formulerede det i 1940: ”Stål og krom er ikke tilfredsstillende ud fra et menneskeligt synspunkt.”
De designmæssige resultater af Aaltos arbejde med træet er mange. Fælles for Aaltos træmøbler er en enkel, men raffineret formgivning, der er i harmoni med træet som materiale. Det gælder for eksempel den legendariske trebenede taburet Stool 60, som Aalto tegnede i 1932-33 til biblioteket i Viipuri, Finland. Den enkle, solide og stabelbare taburet er muligvis det mest kendte Aalto-design. Den produceres stadig af firmaet Artek, som Aalto selv var med til at grundlægge. I Danmark er taburetten stadig flittigt brugt i både private hjem og offentlige bygninger. Så selv om du ikke kender Aalto, kan du meget vel have siddet på hans taburet.