Krydset mellem Holbækmotorvej og Motorring 3


Krydset mellem Holbækmotorvej og Motorring 3, træer. I 1959-62 blev den store plan lagt for motorvejene syd for København

Intro

Allerede i 1959-62 blev den store plan lagt for motorvejene syd for København. I 1970’erne blev området fra Vallensbæk og Taastrup ind til Valby til en zone, hvor motorveje møder hinanden...

Allerede i 1959-62 blev den store plan lagt for motorvejene syd for København. I 1970’erne blev området fra Vallensbæk og Taastrup ind til Valby til en zone, hvor motorveje møder hinanden. Køge Bugt– og Holbækmotorvejene er forbundet ved Vallensbæk og deler seks spor på den sidste strækning til Valby. Ved Brøndby tættere på København krydser Holbækmotorvejen og Motorring 3 (M3) hinanden. Vejene er forbundet gennem udfletninger og tilkørsler formet som to kløverblade. Udvidelsen af M3 til seks spor er afsluttet i 2009. Senere krydser motorringen også Køge Bugt-motorvejen, der fører mod Kalveboderne og Amager. ''Komplekst møde mellem motorveje'' Flere fik bil og ville hurtigt frem i 1950-60’erne. Derfor var motorvejene i fokus, da Det Trafikøkonomiske Udvalg i 1955-61 lagde planer for Danmarks infrastruktur frem til 1980. Udvalget vurderede, at der var brug for 800 kilometer motorvej i stedet for blot et par hundrede kilometer. Forbindelser over Storebælt og Øresund indgik i planerne, men de storkøbenhavnske indfaldsveje blev prioriteret først. Et komplekst system for udfletninger var nødvendigt for at få Køge Bugt- og Holbækmotorvejene til at møde hinanden og føre ind til hovedstaden. De skulle også møde Motorring 3 og forbinde bilisterne med Helsingørmotorvejen. En motorvej skulle også strække sig over Amager. I 1962 præsenterede Vejdirektoratet planen for udfletningerne. Systemet kunne måle sig med udfletningerne ved Lyngby og Jægersborg nord for København.