Kraka


Robert Lund-Jensen, Kraka, 1984


Robert Lund-Jensen, Kraka, 1984

Intro

Robert Lund-Jensen. (1915-2003) Kraka, 1984 Den snarrådige Kraka fra den islandske saga om Regnar Lodbrog har svøbt sig i sit eget lange hår og et fiskenet, for hverken at komme nøgen eller påklædt til høvdingen.

Robert Lund-Jensen. (1915-2003)
Kraka, 1984
Granit

Placering: Næsby Boligselskab, Fuglsang 3

Den islandske saga om Regnar Lodbrog fortæller om hans anden kone Aslaug, som da hun var hittebarn hos en fattig familie på den norske kyst fik tilnavnet Kraka (af oldn. kráka 'krage'). På en rejse til Norge møder Regnar Lodbrog pigen og for at teste om hun er lige så klog som hun er smuk, giver han hende den opgave at komme til ham hverken påklædt eller nøgen hverken mæt eller fastende, hverken alene eller med ledsager. Hun hylder sig derfor i sit lange hår og et fiskenet, bider i et løg og kommer ledsaget af sin hund, og består således prøven. De bliver gift og først senere fortæller hun at hun er datter af Sigurd Fafnersbane og Brynhild og at hun som lille blev smuglet til Norge.

Kraka bliver ofte opfattet som personificeringen af kløgt og snarrådighed. I Robert Lund-Jensens fremstilling af hende fremstår hun tillige stærk og urokkelig.
Robert Lund-Jensen var på en rejse til Ægypten blevet fascineret af den ægyptiske stele, og han bruger efterfølgende denne figur ved flere lejligheder, ofte kombineret med kvindeskikkelsen. Således også med Kraka, vis feminine frodige former rejser sig fra den geomatriske stele. Et lignende eksempel på hans brug af stelen er Frugtbarhedsstele på Vollsmose Allé.



Robert Charly Lund-Jensen. (1915-2003)

Robert Charly Lund-Jensen var født i Odense. Han blev uddannet malersvend og blev siden elev hos Erik Cohrt. Hans gennembrud kom i 1947 da han vandt en konkurrence om et monument for besættelsestidens ofre, et monument han fik megen anerkendelse for. Lund-Jensen arbejdede primært i granit i med en forholdsvis grov overfladebehandling, men anvendte også blandt andet bronze og svejset kobber. Særligt hans værker i granit har ofte roligt solidt udtryk. Hans motiver kredser om skildringen af mennesker og dyr.