Kongeaamuseet
Veteranbiler på tur gør holdt foran Kongeaamuseet.
Intro
Museum for de gamle Kongeaagrænser(told- og statsgrænser)
Museet stiftet 1973. Fungerer også som museum for Vamdrup , Ødis og Hjarup sogne. Ud over de faste udstillinger arrangeres også særudstillinger.
Fra 1866 til 1920 var Vamdrup Grænsestationsby. Stationsbygningerne var af træ og lå i niveau med nuværende Jernbanegade. Baneterrænet blev hævet i 1954 for ikke længere at forstyrre trafikken op gennem Østergade. Den danske stationsforstander havde fra 1899 bolig i Jernbanegade 7.
''B.''
Da Peto, Brassey and Betts I 1866 anlagde jernbaneskinner og tegnede og opførte boliger for personalet knyttet til jernbanepersonalet, blev boligen Jernbanegade 3 tiltænkt den danske stationsforstander. Der var dog en aftale med den preussiske regering om, at overnattende tysk personale måtte benytte underetagen i Jernbanegade 3 – imod en betaling fra den preussiske stat. I 1898 gør den preussiske stat opmærksom på, at pladsen er utilstrækkelig. Det medfører, at DSB opfører Jernbanegade 7 i 1899. Jernbanegade 3 overlades herefter helt til det tyske personale. (Kilde: Esbjerg Posten 29. marts år 1899)
Jernbaneforstandere som har haft bolig her: F.B. Petersen (1900-1921)
J.F.A. Holleuger (1921-1927)
M.B. Frost (1927-1936)
H.I. Bostrup (1936-1951)
S.V. Simonsen (1951-1960)
T.R. Rasmussen (1960-1966)
O. Uhrbrand (1966-1968)
(Kilde: ”Vamdrup 1866-1966”, s. 59, skrevet af C. Asschenfeldt Birkebæk)
Jernbanegade 7 vedblev at være bolig for den danske stationsforstander til 1960-erne. Herefter blev boligen udlejet af Vamdrup kommune. I 1986 blev bygningen overladt til Historisk-Topografisk Forening for Vamdrup og Omegn, som opbyggede Kongeaamuseet, der i sine udstillinger lægger vægt på at beskrive Vamdrup og omegn i grænsestationsbyperioden.