Kong Christian IX


Aksel Hansen, Kong Christian IX


Aksel Hansen, Kong Christian IX


Aksel Hansen, Kong Christian IX


Aksel Hansen, Kong Christian IX


Aksel Hansen, Kong Christian IX, 1912

Intro

Aksel Hansen. (1853 - 1933) Kong Christian IX, 1912 Kong Christian IX til hest skuer over mod den gamle banegård. Hans første besøg i Odense var da også da jernbanen over Fyn blev indviet i 1865.

Aksel Hansen. (1853 - 1933)
Kong Christian IX, 1912
Bronze

Placering: Kongens Have

I 1929 skrev Fyens Stiftstidende om rytterstatuen af Christian IX:
” Kongen er.. fremstillet som ved en Revy, hvor han har redet ned foran fronten og pludselig gjort holdt. Man ser, at Hesten lige har været i stærk Bevægelse , og der er i dens fyrige, rejste Hoved og Blik et udtryk, som var den opildnet af Musikkorpsets Toner - Chr. IX sidder til Hest som den sikre og beherskede, spændstige og øvede Rytter han var.”

Og Christian IX var bestemt veltilpas i den militære rolle, hans uddannelse havde med undtagelse af et kort universitetsophold i Bonn alene været ved miitæret. Som søn af hertug Vilhelm af Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksborg var han ikke født til kronen, men da den oldenborgske kongeslægt uddøde blev han anerkendt som tronfølger og besteg tronen i 1863.

Afsløringen af statuen fandt sted den 10. oktober 1912. Christian IX og dronning Louise besøgte ofte Odense. Første gang i 1865 hvor jernbanen over Fyn blev åbnet og sidste gang i 1904. Statuen blev rejst som et symbol på det gode forhold, der altid havde været mellem kongen og den odenseanske befolkning.


Aksel Hansen. (1853-1933)

Aksel Hansen var en meget produktiv billedhugger. Han var født i Odense og var først i træskærer- og stenhuggerlære hos sin far for siden at komme på Kunstakademiet i København. Hans skulptur udvikler sig fra det naturalistiske gradvist mod art nouveau stilen. Han udførte en lang række fremragende portrætbuster og større portrætstatuer, men også mytologiske og allegoriske motiver var en del af hans emnekreds. Således har han udført figurgrupper placeret på toppen af Odense Rådhus og Fyns Kunstmuseum. Han stod bag flere rumudsmykninger, hvoraf hans hovedværk var den ikke længere eksisterende spisesal på Sølyst. Hans seks giganter i Drabantsalen på Christiansborg er nok hans i dag bedst kendte værker.