Kejserens nye Klæder


Keld Moseholm, Kejserens nye Klæder, 1988


Keld Moseholm, Kejserens nye Klæder, 1988

Intro

Keld Moseholm. (1936-) Kejserens nye Klæder, 1988 Kejseren som den lille tykke mand, der er oppe imod bedrageri - og sin egen forfængelighed.

Keld Moseholm. (1936-)
Kejserens nye Klæder, 1988
Bronze

Placering: Brandts Passage

Motivet til bronzeskulpturen er hentet fra eventyret af samme navn. Figurerne, de to svigefulde skræddere og den nøgne kejser, står på et tre trins podium med et stort blankslebet spejl i baggrunden. Den ene af de to skræddere holder et spejl op for kejseren, så han selv kan se sit nye tøj inden fremvisningen for alle byens borgere. Hans positur indikerer en vis forskrækkelse, for når han ikke kan se klæderne må han jo være dum.

Den fynske kunstner Keld Moseholm er kendt for sine små tyksakker i håbløs kamp med naturlovene og den almindelige overmagt. Det er da også sigende at det i denne skulpturgruppe netop er kejseren, der er skildret som en af de velkendte tyksakker. Han er i denne situation den lille mand, der kæmper mod sin egen forfængelighed.

Kejserens nye klæder blev afsløret den 6. april 1988, som den første af en række skulpturer, der illustrerer H. C. Andersens eventyret. Initiativet var Odense Handelstandsforenings, og sigtet var at skaffe sponsorer, denne skulptur er således skænket af Bendix Nova.


Keld Moseholm Jørgensen. (1936-)

Keld Moseholm Jørgensen er uddannet fra såvel Det fynske Kunstakademi som Kunstakademiet i København, hvor han var elev af Gottfren Eickhoff. Siden 1980’erne har hans knstneriske univers været beboet af små tykke mænd, og enkelte kvinder, der arbejder med umiddelbart uoverskuelige opgaver – de flytter på store sten, hiver hinanden op af vægge etc. Disse figurer har et venligt, humoristisk men også lidt satirisk udtryk. Hans tidligere værker er langt mere naturalistiske i deres udtryk og trækker på traditionen fra franske kunstnere som Rodin og Maillol.