Kanhavekanalen


Kort. Kanhavekanalen er tydeligvis det smalleste sted, der deler Samsø i nord og syd.

Intro

Kanhavekanalen, der løber tværs over Samsøs smalleste sted, er et af fortidens store anlægsarbejder. Kanalen, der er cirka 500 meter lang og 11 meter bred, er gravet med håndkraft, og den tillod skibsfærdsel fra den ene side af Samsø til den anden...

Kanhavekanalen, der løber tværs over Samsøs smalleste sted, er et af fortidens store anlægsarbejder. Kanalen, der er cirka 500 meter lang og 11 meter bred, er gravet med håndkraft, og den tillod skibsfærdsel fra den ene side af Samsø til den anden. Den kunne befærdes af skibe, der stak omkring en meter i dybden. Siderne af kanalen var delvist beklædt med tømmer, der er blevet årringdateret til år 726 e.Kr. Det er stadig muligt at se Kanhavekanalen som en lille sænkning i landskabet med Stavnsfjord til den ene side og Mårup Vig til den anden. ''Bygget af en stærk kongemagt'' Netop Samsøs enestående placering ”midt i Danmark” har haft stor betydning for anlæggelsen af Kanhavekanalen. Ved at placere en flådestyrke i naturhavnen ved Stavnsfjord kunne man kontrollere sejladsen på begge sider af Samsø og i de indre danske farvande på samme tid. Det blev således muligt at forstærke søforsvaret, opsnappe de forbipasserende skibe og opkræve told. Der er ingen tvivl om, at det har krævet mange ressourcer at anlægge kanalen, men der har også været mange fordele ved anlægget. Et så stort anlægsarbejde må have været styret af en organiseret, central magt. Kanhavekanalen afspejler derfor en stærk kongemagt allerede i begyndelsen af 700-tallet.