Køge i verden


Havnen set fra syd.


Argentinere i Køge Havn.


Vinterbillede, Køge Havn.


Marco Polo i Køge Havn.


Pakhuse i Havnen.


Firemastet skonnert set fra Køge Andel Kulforretnings kran. Skibet fragter træ.


Billede fra Emil Opffers hjemkomst i 1892, hvor hans familie og venner var klædt ud i dragter fra hele verden.

Intro

Fra den yderste mole kunne man længes ud i verden eller følge med i trafikken af fremmede skibe, der var for indadgående. Mange børn har stået på kajerne og fulgt nysgerrigt med i skibenes færd. Det var herfra der kom spændende og fremmedartede varer fra kolonierne.

Havnen var Køges port til verden. Indtil jernbanen kom til Køge i 1870, foregik transport af større mængder varer ad søvejen. Også personer rejste gerne med skib, da turen på landevejene var udmattende og besværlig. Vandet skilte ikke Danmarks mange øer ad, sådan som vi er vant til at tænke i dag, hvor vi bruger biler og broer for at komme rundt. Dengang var vandet tværtimod noget, der bandt Danmark tæt sammen. Skulle man til København, var det meget almindeligt at tage båden. Køge havde den bedste havn i hele Køge Bugt. Det var navnlig korn, der blev udført fra havnen. Det kom fra et stort opland, der strakte sig fra Ringsted og op mod Roskilde. Havneafgifter og told på varer gav byen store indtægter fra de skibe, der lagde ind i havnen. Købmændene, værtshusholderne, gæstgiverne og mange andre tjente også godt på handel og på søfolkene. Skibene bragte bl.a. klæde, byggematerialer, salt, tjære, kul, jern, glas og lidt krydderier og vin til Køge. Gennem havnens regnskaber kan man følge med i byens forbindelse med omverdenen. I 1638 ankom der 159 skuder til Køge. De udenlandske skibe kom først og fremmest fra Holland, Norge, Sverige samt byerne Rostock og Lübeck. Senere kom de store ”Argentinere” til Køge. Disse skibe kom med noget så eksotisk som appelsinskaller til Pektinfabrikken i Lille Skensved. De enorme skibe fascinerede mange mennesker, og det var lidt at et tilløbsstykke, når de kom i havn. Fra tidernes morgen har Køge Havn været hjemsted for fiskerbåde, som har sikret byens borgere frisk fisk fra bugten. I dag deler disse både kajpladsen inderst i havnen med bugserbåden ”Frank” og Marinehjemmeværnets patruljefartøj MHV 815, ”Kureren”.

Udlængsel og eventyrlyst fik i 1890 en ung mand ved navn Emil Opffer til at rejse jorden rundt. Han var født i Køge som søn af Søren Christian Opffer, der i mange år var redaktør af Kjøge Avis. Emil Opffer fulgte i sin fars fodspor og blev selv journalist og redaktør. Han arvede også faderens eventyrlyst og drog ud på en to år lang jordomrejse som korrespondent for Næstved Avis. Det blev begyndelsen på et langt og begivenhedsrigt liv i udlandet. I 1904 blev han idømt fængselsstraf, fordi han havde kaldt den russiske zar for en lille hvid kanin samt fornærmet et medlem af kongehuset og daværende krigsminister Madsen. Han skyndte sig at forsvinde til Mexico og senere til USA, hvor han levede resten af sit liv som redaktør af for­skellige blade.