Københavns Lufthavn


Københavns Lufthavn udefra. I 1939 fik Københavns Lufthavn en ny lufthavnsterminal

Intro

I 1939 stod en ny og moderne lufthavnsterminal opført i Københavns Lufthavn. Bygningen var tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen og blev opført med en betonkonstruktion, som også indeholdt alle tekniske installationer...

I 1939 stod en ny og moderne lufthavnsterminal opført i Københavns Lufthavn. Bygningen var tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen og blev opført med en betonkonstruktion, som også indeholdt alle tekniske installationer. Over ankomst- og afgangshal lå et selvbærende, bølget betonloft, kun syv centimeter tykt og beklædt med lyddæmpende plader. Terminalens facader blev beklædt med grå eternitplader. I 1999 blev bygningen flyttet til Vilhelm Lauritzen Allé 2 i Maglebylille, og i 2000 blev den genskabt efter de oprindelige tegninger. Bygningen er fredet. ''Da terminalen rullede over landingsbanerne'' En septembernat i 1999 var Københavns Lufthavn sat i yderste beredskab. Terminalen fra 1939 lå i vejen for lufthavnens udbygning og skulle flyttes tværs over landingsbanerne til Maglebylille. For at flytte den 2600 tons tunge og 110 meter lange bygning, måtte man først opsætte 50 stålafstivninger og herunder placere sammenkoblede blokvogne (744 hjul) med indbyrdes højdejustering. Langsomt rullede bygningen nu ud i natten over landingsbanerne - efterfulgt af bulldozere, der skulle rydde banerne inden morgentrafikken, hvis bygningen styrtede sammen. Det blev heldigvis ikke nødvendigt. Bygningen nåede sit bestemmelsessted i Maglebylille, hvor den efter anlæggelsen af en flystandplads fungerer som terminal ved specielle VIP- modtagelser.