Jernbanebroen mellem Skjern og Tarm

Jernbanebroen over Skjern å mellem Skjern og Tarm.

Jernbanebroen af 1874. Udskiftet til den nuværende udgave i 1935.

Jernbanebroen af 1874.

Jernbanebroen udskiftes i 1935.

Arbejdssjakket der udskiftede jernbanebroen i 1935.

Jernbanebroen over Skjern å mellem Skjern og Tarm.

Jernbanebroen over Skjern å mellem Skjern og Tarm.

Jernbanebroen over Skjern å mellem Skjern og Tarm.

Midterpillen under jernbanebroen over Skjern å.
Intro
Jernbanebro over Skjern å mellem Skjern og Tarm.
Broens ældste dele stammer fra anlæggelsen af jernbanen
mellem Varde og Holstebro, der åbnede i august 1875.
Broen blev i 1935 ombygget til den nuværende udgave,
som er fredet efter 1936.
Den første jernbanebro på stedet var udført med rundbuer.
______________
Kilde: [https://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Lokalitet/236854/ https://www.kulturarv.dk/fundogfortidsminder/Lokalitet/236854/]
Vej- og broanlæg. ”Skjern Å Bro” er en sporbærende rammebro, der er ca. 50 m lang, 4 m bred og 10 m høj. Fundamenterne er af kvadersten og beton, mens overbygningen i to fag er i stål. I midten står en midterpille i gennemløbet. Broen har også betegnelsen Banedanmark-bronummer 23791 (Skjern Å, mellemste løb, LB Ølgod-Skjern). Jernbanesporet med tilhørende skærvelag med tekniske installationer kan vedligeholdes og udskiftes som hidtil.
''Publiceret''