Hyldest til John Lennon


Susanne Ussing, Hyldest til John Lennon, 1981


Susanne Ussing, Hyldest til John Lennon, 1981

Intro

Susanne Ussing (1940 - 1998) Hyldest til John Lennon, 1981 Med militaristiske referencer og fredssymboler indkapsler skulpturen essensen af John Lennons stræben.

Susanne Ussing (1940 - 1998)
Hyldest til John Lennon, 1981
Blandede materialer

Placering: Brandts Klædefabrik, Amfiscenen

Skulpturen Hyldest til John Lennon står på en stor natursten, hvorfra der rejser sig en høj firkantet stensøjle. På toppen af søjlen er placeret en figur i metal, som forestiller overkroppen af en person, der rækker den ene arm frem op foran sig. I hånden holder figuren en tynd kvadratisk metalplade med et hul i midten. Hvis man kigger op under pladen, står der indgraveret: “Et hul til at se himlen igennem, Yoko Ono, 1966”. Figuren har et lille smil om munden, den har hestehale og bærer en baret. På den høje stensokkel er der fire gange under hinanden indhugget “War is over if you want it”. Under figuren – ud fra stensoklen – flyver en due udformet i bronze. Titlen på skulpturen står på en plade ved skulpturen: “Hyldest til John Lennon 1981”.

Skulpturen består på den ene side af symboler på militæret, da figuren bærer baret, og på den anden side Symboler for antimilitarisme i kraft af fredsduen, og John Lennons tekst “War is over if you want it”. Metalpladens hul op til himlen kan sammen med fredsduen være symbolet på fred og frihed på trods af krigenes eller samfundets begrænsninger – symboliseret ved det militaristiske udtryk og de hårde materialer, sten og metal. Teksten på skulpturen giver det enkelte individ ansvaret for verdens tilstand. Freden er mulig men kun hvis vi aktivt vælger den.
Således iscenesætter skulpturen det antimilitaristiske virke, der prægede Lennon i hans sidste leveår.

Skænket af Susanne Ussing og butik Nørgaard på Strøget i 1992


Susanne Ussing. (1940 –1998)

Susanne Ussing var en dansk billedkunstner, arkitekt og keramiker. Hendes værker arbejder med det menneskelige i centrum og hun lagde vægt på det sanselige og frodige. Det kvindelige optog hende også, som det kunne ses på hendes børneudstilling på Louisiana i 1978, hvor man kunne lægge sig i en livmoder. Det humanistiske element er en stor del af hendes kunst og fordrer ofte at man som beskuer tager stilling.