Hvide Sande Redningsbåd




Intro

Redningsbåden, Emile Robin, er bygget i 1989 på Nordsøværftet i Ringkøbing. Den er på 65 tons og har to 380 HK motorer; den er synkefri og selvrejsende.

Til redningsstationen er knyttet fire faste og fem frivillige folk. Stationen dækker strækningen fra Vedersø til Horns Rev og så langt ud på havet, som der er brug for hjælp. Emile Robin og dens søsterskib Martha Lerche i Thyborøn blev bygget, efter at den helt nyudviklede redningsbåd i Hirtshals, RF 2, var forlist og mandskabet omkommet. Da der viste sig at være begrundet tvivl om RF 2’s stabilitet, blev der nedsat et udvalg, der skulle udarbejde forslag til, hvordan nutidens redningsbåde skulle bygges. Her tog man for første gang redningsmændene med på råd. Det betød, at man vendte tilbage til de gamle velprøvede skrogformer og brugte den daværende Thyborøn redningsbåd, MRB 35, som udgangspunkt. Resultatet er blevet et kølbygget fartøj, der er stabilt i høj sø, og som har alle de egenskaber, som erfarne redningsfolk ved er nødvendige, når det gælder liv og død på havet. De to nye redningsbåde er opkaldt efter to af Redningsvæsenets velgørere. Hvide Sande fik sin første motorredningsbåd i 1931. 9. december 1951 kæntrede båden under aktion og fem redningsmænd omkom. I 1953 blev der nord for afvandingsslusen rejst et mindesmærke for de omkomne, udført af billedhuggeren Henning Wienberg Jensen.

''Publiceret''