Hundige Station


Pyntet S-tog i forbindelse med Indvielsen af Hundige Station


Hundige Station


Hundige Station


Dronning Margrethe under indvielsen af Hundige Station

Intro

Hundige Station blev åbnet i 1976, som en del af Køge Bugt Banen.

Banen blev bygget og åbnet i flere strækninger, til Vallensbæk i 1972, til Hundige i 1976, til Solrød Strand i 1979, og hele vejen til Køge i 1983. Hundige er endestation på den anden etape af udbygningen og var tænkt som et knudepunkt for regionen. Dermed måtte stationen bygges både som endestation og som en almindelig station for videre færdsel mod Køge. Løsningen blev at bygge fire perronspor, fire depotspor og et vendespor.

Køge Bugt-banen er den yngste af S-banestrækningerne, som den første og eneste, som blev bygget udelukkende til at være S-bane uden at have været bygget om fra anden togtrafik. En S-bane har været planen langs Køge Bugt siden tidlig efterkrig, men tog lang tid før det ble sat i gang med bygning. En række hindringer skabte en så stor tidsbrug. Før det første ville DSB sikre sig, at det var befolkningsgrundlag hele vejen til Køge, inden det skulle bygges, og dette begyndte ikke inden parceludbygningen fra 60'erne og udover. For det andet skulle det vise sig at blive en del dyrere end først antaget, da store dele af banen måtte bygges på enten broer eller dæmninger på grund af eksisterende landskab og veje.