Herfølge station

Herfølge station
Intro
Herfølge station åbner 5/3-1908, med stationsbygning, pakhus og signalhus. Tegnet af arkitekt Heinrich Wencke. Bygningerne er idag fredede.
Jernbanen fra Roskilde over Køge til Masnedsund blev åbnet i 1870, under navnet “Sydbanen”. Herfølge var dengang ikke en station. Toget stoppede i Køge og Tureby.
Fra omkring 1890 begynder der en politisk kamp for at få Herfølge til at blive en stationsby, efter banen var blevet statsejet. Flere folketingsmedlemmer valgt her på egnen, tager det op i Rigsdagen. Ikke mindst Anton Jensen som var en trofast forkæmper.
En delegation fra Herfølge var i København i 1894: Overførster Wedel fra Vallø Stift , samt andre betydningsfulde personer, en sognefoged og formodentlig Jens Pedersen, Bjerggården.
Det blev senere Jens Pedersen som stod i spidsen, for at få stationen til at blive til noget.
Det var afgørende for de lokale at det blev en station, således at både passager transport og ikke mindst godstransport blev muligt. Et skridt på vejen bliver et billetsalgssted som åbner i 1903 og hvor det kun var muligt at betjene personer. Det blev flittigt brugt og resulterede i at Rigsdagen i 1906 besluttede at Herfølge skulle være en station.
''Publiceret''
''Publiceret''