Havnen
Intro
Havnen i Ry benyttes bl.a. af turistbådene fra Hjejleselskabet, som sommeren igennem sejler mellem Ry, Himmelbjerget og Silkeborg.
Hjejleselskabets historie begynder i 1859. 21 driftige mænd med fabriksejer Michael Drewsen fra Silkeborg Papirfabrik i spidsen ville købe en dampbåd til Himmelbjerg-søerne. Hensigten var både at fremme den begyndende turisme og at gøre det lettere at komme fra Silkeborg og ud i oplandet - og tilbage igen.
To år senere var de 21 mænd klar til at holde stiftende generalforsamling i det aktieselskab, som skulle stå for sejladsen. Michael Drewsen kunne meddele, at den fornødne kapital var sikret, og at der var skrevet kontrakt med Baumgarten og Burmeister i København om køb af et dampskib til 10.000 rigsdaler. Halvdelen kom fra et statslån, som kong Frederik den Syvende garanterede for.
Hjejlen sejlede for egen kraft fra København til Randers. Herfra blev den med noget besvær bugseret til Silkeborg ad Gudenåen. Nu forestod endnu et drøjt stykke arbejde med at få den slæbt over dæmningen ved Remstrup Å. Men onsdag den 19. juni 1861 sejlede Hjejlen sin første prøvetur fra Silkeborg til Rye Mølle og tilbage igen. Det blev den ved med i fast rutefart de næste 60 år godt og vel.
Efterhånden som Ry Stationsby blev større, begyndte indbyggerne at organisere sig, og i 1895 stiftede de Ry Håndværker- og Borgerforening. Turismen var takket været jernbanen og Hjejlen blevet et aktiv for byen, og med udgangspunkt i Håndværker- og Borgerforeningen dannede man i 1906 Ry og Omegns Turistforening for, som man formulerede det "at befordre fremmedbesøget og fremme turistlivet i Ry og omegn". Senere åbnede det første turistkontor hos byens boghandler.
I 1920 etablerede Håndværker og Borgerforeningen et havneområde med plads til småbåde - det var begyndelsen til Ry Marina. Samtidig blev sejladsen mellem Ry og Himmelbjerget overdraget til et nyt selskab, Ry Turistbåde. Selskabets første båd, Turisten, blev bygget på Siimtoften og havde plads til 70 passagerer.
I 1975 blev Turisten solgt til en privat ejer, men i 90'erne fik Ferskvandsmuseet i Ry kig på den. Museet fik Skibsbevaringsfonden til at vurdere båden, og den viste sig at være bevaringsværdig. Så museet købte og restaurerede skibet, omdøbte det til Gl. Turisten og arrangerer nu formidlingssejladser for op til 30 passagerer.
Ry Turistbåde er i 2008 igen overtaget af Hjejleselskabet.