Halsskov - Knudshoved færgeleje


Halsskov Knudshoved 1. Den nedlagte færgehavn i Halsskov med DSB færgen Kong Frederik IX_01


Halsskov Knudshoved 3. Den nedlagte færgehavn i Halsskov med DSB færgen Kong Frederik IX_03

Intro

Korsør og Nyborg færgehavne var tilpasset togfærgerne. Derfor havde de vanskeligt ved at klare de stigende bilmængder i 1950’erne. Folketinget vedtog i foråret 1954 en anlægslov for nye bilfærgehavne i Halsskov og Knudshoved. Der skulle være motorvejstilførsler på cirka ti kilometer...

Korsør og Nyborg færgehavne var tilpasset togfærgerne. Derfor havde de vanskeligt ved at klare de stigende bilmængder i 1950’erne. Folketinget vedtog i foråret 1954 en anlægslov for nye bilfærgehavne i Halsskov og Knudshoved. Der skulle være motorvejstilførsler på cirka ti kilometer. De to færgehavne kostede tilsammen 35 millioner kroner. Der kom også 37 millioner oveni til motorvejene og 15 millioner til en ny bilfærge. Anlæggene kunne tages i brug i 1957. Der blev anlagt to færgelejer i Halsskov og Knudshoved. I 1963 blev der føjet et tredje leje til i begge havne. ''Slut med kø over Storebælt'' "Otte kilometer bilkø og lang ventetid i Nyborg," skrev Berlinske Tidende den 13. april 1957 om hjemrejsetrafikken 2. påskedag. DSB havde kæmpet en fortvivlet kamp for at få sejlet de ventende biler over. Havnepladsen var fyldt, og køen gik gennem hovedgaden helt ud til landsbyen Avnslev. Heldigvis var der en løsning på vej. I 1954 havde Folketinget indset, at situationen omkring færgelejerne i Korsør og Nyborg var uholdbar. Tog og biler måtte skilles. Senere i 1957 blev de nye færgelejer på Knudshoved og Halsskov taget i brug. Det ene af de to færgelejer i hver havn fik en dobbeltklap. På den måde kunne færgelejerne betjene den nye dobbeltdækkerfærge M/F Halsskov.