Hadsund Færgested
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118267)
Hadsund færgen. Fra 1855 og til færgeriets nedlæggelse i 1904 blev færgen trukket over fjorden ved hjælp af et tov.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118268)
Hotel Hadsund. I 1855 blev der bygget et nyt gæstgiveri til færgeriet (i dag Hotel Hadsund).
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118269)
Aagaardsstedet. Før privilegiet blev givet, lå der kun få spredte gårde og husmandssteder ved fjorden.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118270)
Carlshaab. De første købmandsgårde blev bygget på bar mark. På første sal var der kornmagasin.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118271)
Privilegium. Den 1. december 1854 fik Hadsund sit handelsprivilegium.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118272)
Broindvielse. Ved broindvielsen i december 1904 var byen pyntet med granguilander og flag.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118273)
Hadsundbroen . Hadsundbroen og de to jernbaner bragte mange turister til Hadsund.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118274)
Hadsundbroen med sejlskib. Hadsundbroens midterfag kunne svinges til side, så skibene kunne passere.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118275)
Torvedag. Hadsund blev til som en handelsplads og fik naturligvis også sin centrale torveplads.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118276)
Hadsund 1878. Hadsund set fra syd, 1878. Gæstgivergården og kornpakhusene dominerede landskabet.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118277)
Den nye Hadsundbro. I dag foregår færdslen over Mariager Fjord ad den nye Hadsundbro fra 1976.
![](https://secureapi.historiskatlas.dk/api/hadb6.image/118278)
Udsigt over fjorden. Hadsund - byen med de røde tage - skylder færgeriet sin eksistens.
Intro
Hadsund var oprindelig navnet på det sted, hvor Mariager Fjord er smallest. Her blev der i middelalderen etableret et færgested. Færgeriet var privilegeret. Det vil sige, at ingen andre måtte drive færgeri i en afstand af en mil...
Hadsund var oprindelig navnet på det sted, hvor Mariager Fjord er smallest. Her blev der i middelalderen etableret et færgested. Færgeriet var privilegeret. Det vil sige, at ingen andre måtte drive færgeri i en afstand af en mil. Færgemanden havde hjemsted på sydsiden af fjorden indtil 1770'erne, hvor færgeriet flyttede nord for fjorden. Den gamle rofærge blev i 1855 erstattet af en trækfærge. Færgedriften ophørte i december 1904 ved indvielsen af den første Hadsundbro, som var en svingbro. I 1926-28 byggede man broens svingfag om, og i den forbindelse blev der for en tid igen færge på Hadsund.
''Fede tider''
Det var gode tider for dansk landbrug i 1830'erne. Bønderne kunne sælge meget korn, blandt andet til England. Landsbyerne i Sydøsthimmerland lå bare langt fra de nærmeste købstæder. Derfor var det svært for egnens bønder at afsætte deres korn og kreaturer. I 1838 blev det tilladt at holde to årlige markeder i området. Man lagde markederne ved færgestedet. Det lå centralt og forbandt landevejene til Aalborg, Hobro, Mariager og Randers. De to årlige markeder opfyldte dog ikke behovet. I 1854 fik Hadsund privilegium som handelplads. Det gjorde Hadsund til en rigtig by. Før 1854 lå der blot et par gårde og huse på bakken oven for færgestedet. I dag har Hadsund 5000 indbyggere.