Greve Station







Intro

Greve Station blev åbnet i 1979, som en del af Køge Bugt Banen.

Banen blev bygget og åbnet i flere strækninger, til Vallensbæk i 1972, til Hundige i 1976, til Solrød Strand i 1979, og hele vejen til Køge i 1983. Greve er første station på den tredje etape mellem Hundige og Solrød Strand. Stationen er bygget på samme måde som Karlslunde station, og står på en bro mellem to dæmninger, som banen går på, med fokus på integration i det allerede eksisterende stisystem i området. Sammen med stationen blev der også bygget nye busholdepladser og et butikscenter tæt på stationen.

Køge Bugt-banen er den yngste af S-banestrækningerne, som den første og eneste, som blev bygget udelukkende til at være S-bane uden at have været bygget om fra anden togtrafik. En S-bane har været planen langs Køge Bugt siden tidlig efterkrig, men tog lang tid før det ble sat i gang med bygning. En række hindringer skabte en så stor tidsbrug. Før det første ville DSB sikre sig, at det var befolkningsgrundlag hele vejen til Køge, inden det skulle bygges, og dette begyndte ikke inden parceludbygningen fra 60'erne og udover. For det andet skulle det vise sig at blive en del dyrere end først antaget, da store dele af banen måtte bygges på enten broer eller dæmninger på grund af eksisterende landskab og veje.

''Publiceret''