Gl. Rye Flyveplads


6.juni 1938 indtraf den eneste kendte ulykke på flyvepladsen, da flyet Merkur, ankommet fra Esbjerg, gik på næsen, da det uden passager var på vej tilbage til hangar. Foto: Skanderborg Historiske Arkiv.


Gl. Rye Flyveplads 1938. Flyet i forgrunden er en de Havilland D.H.87B Hornet Moth (OY-DOK) ejet af Gunnar Larsen. Bagerst ses det danskbyggede fly "Kronprinssesse Ingrid", en OY-DAJ Fokker XII. Skanderborg Historiske Arkiv.

Intro

Gl. Rye Flyveplads blev anlagt i 1935 som en privat flyveplads. Under Besættelsen beslaglagde de tysker tropper flyvepladsen. Efter krigen blev området omdannet til en stor flygtningelejr.

Rye Flyveplads blev anlagt i 1935 som privat flyveplads. Efter væsentlige forbedringer og udvidelser begyndte "Det Danske Luftfartsselskab" D.D.L. i 1938 også at lande med større maskiner. Flyvepladsen ændrede derfor navn til Silkeborg Flyveplads. Der blev etableret radio- og kontrolbygning samt ventesal og kontor, hvor man kunne købe billetter til København, Ålborg og Esbjerg. Ved den tyske besættelse af Danmark d. 9. april 1940 blev Rye flyveplads et vigtigt sted for besættelsesmagten. De tyske tropper på stedet omfattede omkring 500 mand, som dels var placeret i barakker på selve pladsen, og dels var indkvarteret hos private i Gl. Rye, i skoler, forsamlingshuse og på Ry Højskole. I slutningen af krigen blev flyvepladsen omdannet til lejr for tyske flygtninge, som kom fra det østlige Tyskland, hvor de var flygtet fra den russiske hærs storoffensiv. I årene efter krigens slutning samlede man flygtninge fra lejren i Skanderborg Dyrehave og andre lejre i området. Dermed blev Rye Flyveplads én af Danmarks største flygtningelejre med op til 12.000 indbyggere. Den danske stat overtog ansvaret for de mange tusinde flygtninge d. 5. maj 1945, og de sidste flygtninge forlod først "Flygtningelejren Rye Flyveplads" i 1949. I dag kan man stadigvæk se resterne af flyvepladsen og de gamle bunkere fra besættelsestiden.