Gedser Station


Gedser. Gedser station

Intro

Jernbanen kom til Gedser i 1886. Stationen er tegnet af Henrik Glahn og ligger stadig på Østre Mole. I 1903 blev der bygget to færgelejer til jernbanefærger i havnens vestside. Mellem færgelejerne lagde man en ny stationshal...

Jernbanen kom til Gedser i 1886. Stationen er tegnet af Henrik Glahn og ligger stadig på Østre Mole. I 1903 blev der bygget to færgelejer til jernbanefærger i havnens vestside. Mellem færgelejerne lagde man en ny stationshal. Den er tegnet af DSBs overarkitekt Heinrich Wenck, som er kendt for Københavns Hovedbanegård. Hallen har både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene. På landsiden af perronhallen ligger et jernbanepakhus. Det er også tegnet af Henrik Glahn og opført i 1886. Jernbanepakhuset blev fredet i 2002, som "et typisk jernbanepakhus". Der er ikke længere jernbanetrafik til Gedser. ''Panzertoget kom ikke med'' Den 9. april 1940 kl 4.15 gled den tyske færge Mecklenburg stille ind i det ene færgeleje ved Gedser station med en godsvogn forrest på dækket. Resten af færgen var fyldt med tyske soldater og motorkøretøjer under presenninger. Kort efter fulgte færgen Schwerin efter ind i det andet færgeleje. Tyskerne kappede straks Gedser Stations telefon- og telegrafforbindelser. Motorkøretøjerne kørte imens med fuld fart mod Storstrømsbroen, for at sikre den. I Warnemünde var der efterladt et tysk panzertog. Det skulle have sikret Storstrømsbroen mod engelske luftangreb. Da det kom til stykket, satsede tyskerne i stedet på at få flest mulige motorkøretøjer med. På den måde kunne de hurtigere få større styrker frem til broen.