Gøgeungen
Gunnar Westmann, Gøgeungen, 1949
Intro
Gunnar Westman. (1915 - 1985)
Gøgeungen, 1949
En gøgeunge mades af sin langt mindre adoptivmor.
Gunnar Westman. (1915 - 1985)
Gøgeungen, 1949
Bronze
Placering: Eventyrhaven
Denne paradokse skildring af den lille fugl, der kærligt og omsorgsfuldt fodrer den store, viser relationen mellem en gøgeunge og en værtsfugl.
En række gøgearter er redeparasitter og lægger deres æg i andre fugles, ofte betydelig mindre spurvefugles, reder. Nogle skubber de øvrige unger ud af reden, mens andre opfostres som en del af kuldet. På grund af denne ejendommelige udlicitering af yngelplejen anvendes gøgen som symbol på snylteri.
Skulpturen er indkøbt af Odense Bys Kunstfond i 1963 i forbindelse med udstillingen Skulptur i Eventyrhaven og Rådhushallen. (12. juni - 31. august 1963).
Gunnar Westman. (1915-1985)
Gunnar Westman vej mod billedkunsten gik over en uddannelse som sølvsmed inden han begyndte på Kunstakademiet i København i 1938. Som ungst rejste han rundt i Sverige og arbejdede som sølvsmed, og her blev han inspireret af den svenske almuekunst. Under krigen søger han igen til Sverige for at undgå jødeforfølgelserne og møder her den svenske kunstner Bror Hjorth. I efterkrigsårene udviklede han sit personlige, varme og humoristiske udtryk. Gunnar Westmans motivkreds er primært fugle, ofte udført i en mosaikteknik, men også børn og familiegrupper forekommer hyppigt. Han fik en række udsmykningsopgaver og hans dyremotiver har også fundet vej til legepladser, hvor han har udført klatrestativer og rutchebaner.