Flyvergraven ved Stadil


Lancaster svarende til EE138. I dag findes to eksemplarer i verden.





Bronzetavle side 1. Billeder af de 7 allierede flyvere, foto af den sidste tilføjet i 2013, samt navn og funktion for alle.


Bronzetavle i relief opsat på granitsøjle, hvorpå et propelblad er sat fast. Afsløret 2013.


Bronzetavle i relief, side 2. Beskrivelse af nedskydningen af Lancaster EE138 4. september 1943. Skrevet på engelsk, tysk og dansk.

Intro

Flyvergraven for 8 allierede flyvere, Fuglbjerg ved Stadil i Vestjylland. Her ligger 4 australske og 4 engelske flyvere begravet, nedskudt 4. september 1943.

Eskadrille 460 fra Royal Australien Air Force blev dannet i England. Den bestod af 4 engelske og 4 australske flyvere, der alle blev dræbt:
Squadron leader C. R. Kelaher, Royal Australian Air Force
Warrant officer E. C. Carthew (pilot), Royal Australian Air Force
Warrant officer C. R. Walsh, Royal Australian Air Force
Flying officer S. H. Forrester, Royal Australian Air Force
Sergeant Ernest C. Thirkettle, Royal Air Force
Sergeant J. C. Coombes, Royal Air Force
Sergeant M. F. Jowett, Royal Air Force
Sergeant A. Rolfe, Royal Air Force
Alle på nær haleskytten blev begravet med flyet i rørskoven i vådområdet. Her er senere afvandet.
Den 3. september 1943 deltog 316 udsendte allierede fly i et bombetogt mod Berlin. Over 100 af de allierede flyvere miste livet. I Berlin blev 550 mennesker dræbt og mange flere hjemløse.


Lancaster EE138 var et fire-motorers bombefly. Eskadrille 460 overtog flyet i november 1942, og dette togt var deres syvende togt. 316 Lancaster-bombemaskiner havde gennemført et bombeangreb på Berlin. Ved andre togter fløj de allierede fly nord om Skagen tilbage mod England, men ved dette har EE138 været i brændstofnød og fløj tværs ind over Jylland. Ved Houvig blev det beskudt af et tysk fly og styrtede ned i et vådområde med rørskov sydvest for Stadil. Der opstod et stort vandfyldt hul, og vragdele var spredt over et stort område.
Man har to gange forgæves forsøgt at hæve vraget. Området blev senere afvandet. Mindestedet er tilgængeligt og omgivet af marker.


Ingemann Halkjær opstillede et trækors i foråret 1946 på stedet.
1950 Opsætning af mindesten med de faldne flyveres navne, efter indsamling i Stadil sogn. Præst Frede Frederiksen. Teksten er senere malet op.
Fredning af mindestedet.
1993 Mindehøjtidelighed 50 år for nedstyrtningen.
2003 Mindeaften 60 år, Møllerbyladen, Stadil.
2008 Mindehøjtidelighed. Afsløring af mindetavle i bronze med relieftekst, fremstillet af Vestas i Australien og doneret af The Office of War Affairs, Australien. Præst, ambassadør og allierede pårørende til stede. Opsætning af 5 pullerter til afmærkning af det fredede område. - Alt på foranledning af Peter Forrester, Australien.
2010 Aflysning af overflyvning af original gammel Lancaster. I stedet indsatte Skrydstrup flyveplads 4 F14 fly, der gav opvisning.
2011 Overflyvning af Lancaster fra 1945 fra England. Der findes også én i Canada.
2013 Mindehøjtidelighed. Afsløring af propelblad fra EE138 Lancaster, opbevaret af Helge Frederiksen og Anders Andersen, opsat på en granitsøjle med bronzetavle.

2015-17 Ringkøbing Museum har flot udstilling "Flyvere i natten" om de 21 allierede fly, der faldt i Ringkøbing-Skjern kommune.


www.ee138.net - meget omfattende hjemmeside om alt vedrørende flystyrtet, pårørende til de dræbte og arrangementer. Hjemmesiden er startet af Peter Forrester, Australien, nevø til afdøde Sidney M. Forrester, flying officer.
www.dagbladetringskjern.dk/lancaster - det lokale dagblads dækning af arrangementer.
www.arkiv.dk - danske lokalarkivers database, indlagt af Stadil Lokalhistoriske Arkiv.


14.05.2010 Jessie Bowler, enke efter Sergeant Ernest Thirkettle, skrev følgende i avisen "Daily Telegraph":
I have just returned from West Jutland where the Halkjær family have looked after my late husband's grave in an isolated field for 67 years. The crash site of the Lancaster is actually the grave of the crew as the bodies could not be recovered. Sadly it was never designated as an official war grave so we have been dependent on the extraordinary kindness of the family and the villagers of Stadil to preserve the grave and, over the years, protect the site from attempts to obliterate it.
My husbond was only 22 when he died and I am glad to hear that at long last there will be an acknowledgement of the courage of the members of Bomber Command by the building of a memorial i London.
The gratitude of the people of Denmark is evident to this day, as I witnessed when last week I was invited to join them in giving thanks for the liberation of their country after over 5 years of German occupation. They are certain that the bombing campaign shortened the war.