Fejø


Fejø-Kragenæs færgen. Fejø-Kragenæs færgen

Intro

Fejø er kun på 16 kvadratkilometer og har cirka 630 beboere. Men den lille ø nord for Lolland er ikke som de fleste danske småøer. Igennem århundreder har Fejø været kendt for velsmagende frugt. Succesen tilskrives områdets milde klima og mange solskinstimer...

Fejø er kun på 16 kvadratkilometer og har cirka 630 beboere. Men den lille ø nord for Lolland er ikke som de fleste danske småøer. Igennem århundreder har Fejø været kendt for velsmagende frugt. Succesen tilskrives områdets milde klima og mange solskinstimer. Smålandshavet omkring øen giver også stabile temperaturer. Frem til slutningen af 1800-tallet dyrkede fejøboerne kun frugt til sig selv. Overskuddet købte skippere på såkaldte pæreskuder. De solgte frugten videre i København. I begyndelsen af 1900-tallet begyndte frugtavlerne på Fejø at sælge uden mellemmand. Frugtavlen er siden vokset og er nu et brand, som øboerne er stolte af. ''Pæredansk succeshistorie'' Fortællinger siger, at Johannes Jørgensen var blandt de første fejøboere, som selv sejlede ud for at sælge frugt. Jørgensen var købmand i Vesterby. Omkring 1930 begyndte han at leje et skib, købe frugt af naboerne og sejle ladningen til Børsen. Københavnerne satte med glæde tænderne i saftige pærer, æbler og blommer fra øen i det danske sydhav. Jørgensen købte siden sit eget skib, Mjølner. Skibene fra Fejø blev kaldt pæreskuderne. Formentlig fordi øens pærer var særligt populære. Æbler var mere almindelige, og naboøen Tåsinge var kendt for sine æbler. Anden verdenskrigs miner i havet tog vinden ud af sejlene på pæreskuderne. Men fejøboerne genoptog traditionen i 1993. Hvert efterår sejler de en skudefuld frugt til København.