Dronningens Tværgade,


Dronningens Tværgade. I Dronningens Tværgade ligger Danmarks første parkeringshus

Intro

Palægaragerne i det indre København blev opført i den smalle gård bag forhuset i Dronningens Tværgade i 1934. Det var Danmarks første parkeringshus, som blev bygget efter moderne amerikanske principper. Bygningen er udført i jernbeton med fem forskudte etager for bedre at udnytte pladsen...

Palægaragerne i det indre København blev opført i den smalle gård bag forhuset i Dronningens Tværgade i 1934. Det var Danmarks første parkeringshus, som blev bygget efter moderne amerikanske principper. Bygningen er udført i jernbeton med fem forskudte etager for bedre at udnytte pladsen. Arkitekt O. Gundlach-Petersen tegnede anlægget og den lille, overdækkede benzinstation foran indkørslen. Garageanlægget blev opført af det danske ingeniørfirma Højgaard & Schultz. I de følgende år tegnede Gundlach-Petersen flere anlæg af denne type, som dog forblev en sjældenhed i de danske byer. ''Funkis og fuld service'' Palægaragerne afspejler den danske udgave af den modernistiske stilart funkis, som var karakteristisk i 1930’erne. Bygningen blev designet med udgangspunkt i den amerikanske rationalisme og den nye samlebåndsproduktion, som kom til Danmark i disse år. Garageanlægget blev udstyret med landets første servicestation (tegnet af ingeniør Hakon Møhl) for at tilfredsstille de voksende krav om hurtig, billig og teknisk fuldkommen service. I bygningens kælder kørte bilerne først over et vaskeanlæg og efter lufttørring fortsatte de via en drejeskive til aftørring, polering og støvsugning. Luften blev automatisk udskiftet fem gange i timen. Der var automatiske lukkemekanismer på alle døre samt indbygget sprinkleranlæg.