Centralværkstedet og boligerne, Valby og Sydhavn
Centralværkstedet kort 1984.jpg. Centralværkstedet kort 1984.
DSC_0080.JPG. Den gule by
DSC_0081.JPG. Den gule by
Intro
I 1901 blev der på et opfyldt område ved Kalvebod Strand taget en ny lokomotivremise i brug. Ved siden af blev der i 1907 anlagt et nyt centralværksted for DSB. Centralværkstedet blev en hel bydel med lokomotivværksted og kedelsmedie...
I 1901 blev der på et opfyldt område ved Kalvebod Strand taget en ny lokomotivremise i brug. Ved siden af blev der i 1907 anlagt et nyt centralværksted for DSB. Centralværkstedet blev en hel bydel med lokomotivværksted og kedelsmedie. I de følgende år kom en kontorbygning, egen kraftcentral, trælager, grovsmedie, jernmagasin, elektrisk værksted og vognværksted også til. I 1922 blev Centralværkstedet udvidet med et malerværksted og i 1939 med en lyntogshal. De fleste værkstedsfunktioner er i dag flyttet ud, men der repareres stadig lokomotiver på området.
''Den gule By''
I forbindelse med Centralværkstedet byggede DSB i 1909 en nyboderagtig gulkalket rækkehusbebyggelse med 33 lejelejligheder. Den ligger ved værkstedets nordøstlige hjørne i den nederste ende af Otto Bussesvej. Bebyggelsen bliver internt kaldet for Kineserbyen eller Den gule by på grund af farven, ikke på indbyggerne, men på husene. Den idylliske oase ligger midt i København, men skjult og isoleret fra omverdenen. Oprindeligt var husene tjenesteboliger for personalet ved DSBs hjælpevognstjeneste, som hurtigt skulle kunne rykke ud, hvis der blev brug for dem ved afsporinger eller ulykker. I 2003 blev bopælspligten imidlertid ophævet for hjælpevognstjenestens ansatte. Nu udlejes de smukt renoverede og efterspurgte rækkehuse også til andre. Ventelisten er efter sigende 5-10 år.