Carlsberg


Ny Tap. Den nye tappehal


Carlsberg. Luftfotografi af Carlsberg

Intro

Der er brygget øl på Carlsberg i Valby fra 1847 og frem til 2008. Her blev produktionen af øl til det danske marked samlet i Fredericia. Der er dog stadig koncernhovedkvarter og et besøgscenter med husbryggeri i de historiske omgivelser i Valby...

Der er brygget øl på Carlsberg i Valby fra 1847 og frem til 2008. Her blev produktionen af øl til det danske marked samlet i Fredericia. Der er dog stadig koncernhovedkvarter og et besøgscenter med husbryggeri i de historiske omgivelser i Valby. Efter at ølproduktionen er væk, er det ambitionen at genanvende bygningerne og udvikle en ny bydel, ”Vores By”. Carlsberg rummer adskillige bygninger: Det ældste bryggeri Gamle Carlsberg, der blev genopført efter en brand i 1867, Ny Carlsberg med Elefanttårnet og Bryghuset fra 1901, Kraftcentralen fra 1920’erne og en række nye bygninger blandt andet Ny Tap fra 1955. ''Øltog og korte weekender på Ny Tap'' Elektriker Hans H. Pedersen var en af Carlsbergs mange ansatte. Han fortæller om arbejdet på Carlsbergs Ny Tap i midten af 1950’erne: "Der var to jernbanespor, der gik ind i hallen med plads til en halv snes godsvogne på hvert spor. De skulle tømmes for tomt gods og fyldes med det øl, der skulle til Jylland. Det arbejde blev udført med el gaffeltruck. De skulle oplades hver dag og ind imellem repareres. Det foregik på et værksted på samme etage. (…) Da det i første omgang kun var banen, der blev brugt var det på to skift. I starten var lørdag også normal arbejdsdag, så det var en kort weekend, når man sluttede lørdag aften ved midnatstid og skulle starte mandag morgen 5 ½". ''Hvordan bajeren kom til Danmark'' I 1840’erne fik københavnerne en ny type øl, og Carlsberg fik sin første salgssucces. Brygger J.C. Jacobsen var Carlsbergs grundlægger, og han startede sine øleksperimenter ved at bruge sin mors vaskekedel som brygkar. Det endte langt fra altid succesfuldt, og J.C. Jacobsen rejste til München og omegn, hvor han så på bryggerier og smagte på øl. Blandt andet besøgte han Gabriel Sedlmeyr, der drev bryggeriet Zum Spaden. Sedlmeyr gav Jacobsen den særlige undergær, han skulle bruge til sit nye øl. At bringe gæret hele vejen hjem til Danmark var dog en udfordring. J.C. Jacobsen havde fået lavet en blikdåse, der passede ned i hans hattefoderal, og hver gang diligencen eller toget stoppede, skyndte han sig til den nærmeste vandpost for at afkøle gæren. Det lykkedes at bringe gæren uskadt hjem til København, og i vinteren 1845-1846 kunne J.C. Jacobsen brygge cirka 300 tønder bayersk øl, som hurtigt blev udsolgt.