Broager Station


FraBroagerlands Lokalarkiv

Postkort
Intro
Broager Station nåede at blive næsten 109 år. Broager Station var en markant bygning, som oprindeligt bygget som station for den lokale Kleinbahn
.Den 14. august 1910 blev Broager Banen indviet efter flere års tovtrækkeri for at få banen etableret. Broager Banen var sidebane til Tønder – Sønderborg banen, som kørte fra Vester Sottrup til Skelde.Broager Station blev bygget i 1910 og er for tiden med sit karakteristiske mansardtag. I stueetagen var der kontorer, ventesal og rejsegodsekspedition og på 1. sal boede stationsforstanderen. På loftet var der et kammer med en fin udsigt over Flensborg Fjord. Desuden kunne man se en gedigen tømmer konstruktion på loftet. Da Sønderjylland var i tysk besiddelse frem til 1920, stod der på Broager Station mur Broacker frem til genforeningen.Efter genforeningen i 1920 blev vejnettet efterhånden bedre og Broager Banen blev overflødig gjort af lastbiler, busser og den stigende privatbilisme.I 1932 blev de forskellig kleinbaner nedlagt
Efter kleinbanens op havde den driftige C. H. Clausen senere et rugeri i stationsbygningen, inden Ingemann Nielsen og senere Max Pedersen drev et keramikværksted i bygningen under navnet Broager Keramik, som i 60´erne flyttede til Dybbøl.I 1983 åbnede Mogens Petersen Stationskroen i de tidligere stationsbygninger, efter at have været forpagter af Centralhotellet i Broager i en del år. I de sidste årtier har der været krodrift i de tidligere stationsbygninger med forskellige ejere og forpagtere. Stationskroen lukkede i juli 2017. Broager Station nåede at blive næsten 109 år. Broager Station blev nedrevet i marts 2019 efter den i 1½ år havde stået ubeboet hen efter 2 brande i efteråret 2017.
''Publiceret''