Bispebuen


Bispebuen . Bispeengbuen er en forsætteæse af Hillerødmotorvejen

Intro

Bispeengbuen er den første motorgadedel af Hillerødmotorvejen. Den føres fra Ågaden på bropiller i en bue ud over Borups Allé og Nordre Fasanvej, uden om telefonhuset og videre ud over Nørrebro. Buen blev taget i brug i 1972...

Bispeengbuen er den første motorgadedel af Hillerødmotorvejen. Den føres fra Ågaden på bropiller i en bue ud over Borups Allé og Nordre Fasanvej, uden om telefonhuset og videre ud over Nørrebro. Buen blev taget i brug i 1972. Andre strækninger af Hillerødmotorvejen var påbegyndt tidligere, men hele motorvejen til Allerød var først færdig i 1978. Motorvejen er en af de vigtige trafikindførsler fra Nordsjælland. Der kører dagligt omkring 46.000 biler forbi. Det var oprindeligt meningen, at Bispeengbuen skulle have forbindelse ind til den såkaldte Søring langs Københavns søer. ''Motorgade med udsigt'' Bispeengbuen er en fortsættelse af Hillerødmotorvejen. Den går som motorgade ind over Nørrebro og Frederiksberg, og munder til sidst ud i Ågaden og Åboulevarden. Bispeeengbuen og den lignede indfaldsvej – Lyngbyvejen – er de mest massive, moderne tilslutningsanlæg fra tilførende motorveje til Københavns bymidte. Bispeengbuen når op i 2. sals højde, og den går tæt forbi flere boligkarreer. Indførslen skulle ifølge planer i 1960’erne forbindes til den såkaldte Søring. Søringen der var en planlagt motorgade, der skulle lægges halvvejs ude i de københavnske søer med motorgadeforbindelse til Lyngbyvejen. Projektet om motorgader i centrum blev dog skrinlagt igen efter folkelige protester og uheldige følger af massive nedrivninger af bygninger.