Amtmands Hoppes Bro
Amtmand Hoppes Bro. I 1905 blev det bevist, at man kunne bygge elegante broer af jernbeton.
Intro
Jernbetonbroen i Langå er tegnet og bygget i 1905 af firmaet Christiani og Nielsen for 13.645 kroner. Christiani og Nielsen var pioner i jernbetonkonstruktioner. Randers Amtsråd var bygherre. Nu fik de endelig bundet byen sammen med sognets østlige del...
Jernbetonbroen i Langå er tegnet og bygget i 1905 af firmaet Christiani og Nielsen for 13.645 kroner. Christiani og Nielsen var pioner i jernbetonkonstruktioner. Randers Amtsråd var bygherre. Nu fik de endelig bundet byen sammen med sognets østlige del. Af hensyn til pramfarten på Gudenåen fik broen en højde af 4,95 meter over vandniveauet. Broen, der har tre brobuer, er 40 meter lang og 4,5 meter bred. Der blev ikke støbt en massiv brobue, men flere smalle parallelle brobuer. Det fik broen til at se lettere ud, uden at bæreevnen gik tabt.
''Beton på den smukke måde''
Jernbeton forbindes sjældent med smuk arkitektur. Men ingeniørfirmaet Christiani & Nielsen var i begyndelsen af 1900-tallet et ingeniørfirma af internationalt format. Og de skabte flere kunstneriske mesterværker i form af mindre jernbetonbroer. Amtmand Hoppes Bro i jernbanebyen Langå syd for Randers er måske den mest vellykkede. Randers amtsråd ville have en træbro, men betoneksperten Rudolph Christiani fik overtalt amtsrådet til at bruge det nye armerede beton. På trods af, at mange stadig ikke troede på betonens bæreevne. Broen fik navn efter en levende, ikke-kongelig person, amtmand Hoppe. Det var meget usædvanligt. Hoppe var formand for amtsrådet og derfor ansvarlig for broprojektet. I 1965 blev der bygget en ny bredere bro, der kunne bære tunge lastbiler. Heldigvis blev den gamle bro fredet.