Vandtårnet ved jernbanen


Vandtårnet i baggrunden


DSB's vandtårn på Næstved Station


Kiosksælger på Næstved Station


En hilsen på postkort fra jernbanen i Næstved år 1911

Intro

På Næstved Station står et ottekantet vandtårn. Det blev opført i midten af 1920’erne og er blevet restaureret i 2002.

Form og figur

Vandtårnet er ca. 16 meter højt og kunne rumme 125 m3 vand.

Den ottekantede tårntype, som vandtårnet på Næstved Station repræsenterer, kan blandt andet også opleves i Odense, Esbjerg og Sorø.


Arkitekten bag tårnet

Det er arkitekten Knud Tanggaard Seest, der har bygget vandtårnet på Næstved Station.

K.T. Seest arbejdede fra 1906 til 1949 for DSB, hvor han i 1922 blev udnævnt til overarkitekt. K.T. Seests arkitektoniske fingeraftryk kan blandt andet genfindes på Nørrebro Station og Aarhus Banegård.


Tårne til tørstige tog


Vandtårne på stationerne var en nødvendighed i damplokomotivernes tid. De første damplokomotiver i Danmark blev taget i brug i midten af 1800-tallet.

I 1950’erne begyndte brugen af diesellokomotiver, og de kom i stigende grad til at afløse damplokomotiverne. På den måde var der ikke længere det samme behov for vandtårnenes evne til at fylde de tørstige damplokomotiver.


Det tidligste tårn


Næstved Station blev åbnet for drift i 1870. På det tidspunkt var der allerede et vandtårn på stationen. Vandtårnet var rundt i sin form og lå i den nordlige ende af stationen. I midten af 1920’erne blev det gamle vandtårn revet ned og erstattet af det ottekantede tårn, som ses i dag.