Thor i kamp med jætterne


Carl Johan Bonnesen, Thor i Kamp mod jætterne


Carl Johan Bonnesen, Thor i Kamp mod jætterne, på Torø


Carl Johan Bonnesen, Thor i Kamp mod jætterne, på Torø


Carl Johan Bonnesen, Thor i kamp med jætterne, 1926


Carl Johan Bonnesen, Thor i kamp med jætterne, 1926

Intro

Carl Johan Bonnesen (1868 - 1933) Thor i kamp med jætterne, 1926 Tordenguden Thor kører med kraft og beslutsomhed vognen gennem flokken af lidt komiske jætter, der angriber fra alle kanter.

Carl Johan Bonnesen (1868 - 1933)
Thor i kamp med jætterne, 1926
Bronze

Placering: A/S Haustrups fabriker, Næsbyvej 20

Carl Bonnesen blev optaget af motivet med Thors kamp mod jætterne i forbindelse med en konkurrence om en monumental vandkunst i København i 1897-98. Konkurrencen blev vundet af Anders Bundgaard med Gefionspringvandet, men Bonnesen arbejder videre med motivet.

Som mange i tiden var Bonnesen optaget af den nordiske mytologi. Skulpturen skildrer tordenguden, der med kraft og beslutsomhed kører vognen gennem flokken af jætter, der angriber fra alle kanter.

I 1918 udstiller han en skitse til Thor i kamp mod jætterne på Charlottenborgs Forårsudstilling. Finansmanden Harald Plum fra Assens bestiller figuren i kæmpestørrelse. han har netop erhvervet Torø, som tidligere havde været viet til Thor, og hvad kunne være mere passende end en kæmpestatue af øens navnefader på øens højeste punkt. Den 8 tons tunge og 6 meter høje statue blev afsløret i 1926 ved en ceremoni, der også inkluderede indvielsen af at mausolæum for "Hans Majestæt Økongen". Kort efter blev Økongen dog afsløret som storsvindler, Torø blev solgt til den københavnske skolelærerforening.

I 1957 blev skulpturen erhvervet af konsul Haustrup som fik skulpturen flyttet til sin nuværende placering ved hans fabrik ved Thorslunde.




Carl Johan Bonnesen. (1868-1933)

Bonnesen kom i 1886 til København fra Ålborg, hvor han havde været i Tømmerlære. I København gik han på Kunstakademiet frem til 1889. Carl Bonnesen arbejdede ofte, efter fransk forbillede, med en eksotisk motivkreds med figurgrupper af barbarer, hunnere, asiater o.a.. Ligesom tidens toneangivende franske kunstnere nærede han en interesse for det ”primitive”. Bonnesen var i sin skildring af primitive typer og dramatiske situationer mere inspireret af Stephan Sinding end af sine lærere på Akademiet, TH. Stein og C.C. Peters. Ofte rummer hans skulpturer en voldsom bevægelse, der næsten trodser skulpturens statiske væsen. Dertil kommer en lang række dyreskulpturer mange i statuetteform.